Miljöpartiet har lagt en motion om att tillåta cykeltrafik på Kungsgatan vid alla tidpunkter på dygnet. Motionen har föranlett samhällsbyggnadsförvaltningen att utreda frågan och lägga fram ett eget förslag om att göra ett test med att tillåta cykeltrafik mellan klockan 19 på kvällen och klockan 10 på förmiddagen, det vill säga den tid då butikerna på Kungsgatan inte är öppna.
"Samhällsbyggnadsförvaltningens sammanlagda bedömning är att det bör vara tillåtet att cykla på Kungsgatan under de tider när det finns mycket utrymme på Kungsgatan, med andra ord när det är få fotgängare och därigenom lätt för cyklister att hitta en lämplig färdväg utan att påverka fotgängarnas upplevelse av trygghet och attraktivitet", skriver samhällsbyggnadsförvaltningen i sitt yttrande.
När politikerna i samhällsbyggnadsnämden fattade beslut i frågan var dock alla partier utom miljöpartiet helt emot cykeltrafik på gågatan. Miljöpartiet röstade för att bifalla kommuntjänstemännens förslag om att göra ett test nattetid. Socialdemokraten Sarita Hotti, 53, är nämndens ordförande.
– Det är redan i dag så att många bryter emot reglerna och cyklar där och skulle man då släppa en tidpunkt att man får cykla mellan klockan 19 på kvällen och klockan 10 på förmiddagen tror vi att det är svårt att reglera det så att det kommer att efterföljas, säger hon.
Den 37-årige miljöpartisten och ledamoten i samhällsbyggnadsnämnden Noak Westerberg är besviken.
– Ja, men det får man väl säga. Besviken på att majoriteten inte åtminstone vågar testa något nytt, att man bromsar utvecklingen i stadskärnan som ju ändå är lite på dekis.
– Det finns redan i dag folk som cyklar på Kungsgatan även dagtid när det är mycket människor där. Det innebär också risker och kanske större risker än att tillåta folk att cykla kvälls- och natt- och morgontid, säger Noak Westerberg och fortsätter:
– Att inte göra den här förändringen löser ju inte problemet utan det försämrar ju snarare.
Noak Westerberg säger att det finns många andra kommuner som har kombinerad gång- och cykeltrafik på gågator av samma typ som Kungsgatan i Eskilstuna.
– I Västerås har man det på Smedjegatan, i Nyköping har man det. Vi har också kollat på Gävle som har liknande förutsättningar som den gatan i Eskilstuna, säger han.
Miljöpartiet menar i sina motion att cykling på Kungsgatan skulle skapa tydlighet i och med att cykling är tillåten på Fristadstorget. Sarita Hotti (S) konstaterar å sin sida att det bara är tillåtet att cykla i nord-sydlig riktning på Fristadstorget.
– Där har vi ganska stora ytor du kan gå på, säger hon.
Hon menar att man kanske hade fått plats med en markerad cykelbana i mitten av Kungsgatan om gatan hade varit bredare.
– Trafikplanerarna i Eskilstuna gör bedömningen att vår gågata är för smal. Husen står för tätt, säger Sarita Hotti.
Det är kommunfullmäktige som kommer att fatta det slutliga beslutet i frågan.
– Det blir väl en fortsatt debatt om det, men i och med att majoriteten uppenbarligen var negativt inställda till förslaget så ser vi tyvärr inte någon stor möjlighet till att utfallet ska bli annorlunda än det vi hade, säger Noak Westerberg.