Priset på 95-oktanig bensin har sjunkit med cirka 15 procent i år och priset på diesel med cirka 14 procent. Det framgår av Statoils statistik över prisutvecklingen på drivmedel på bemannade stationer.
Statoils rekommenderade pris på 95-oktanig bensin på bemannade stationer var på måndagsförmiddagen 12:43 kronor och på diesel 12:72 kronor.
Flera Statoilmackar har dock valt att sälja bensin och diesel ännu billigare, vilket även framgår av faktarutan med aktuella bensinpriser här intill.
– Man får gå tillbaks fyra år innan man upplever samma låga nivåer igen, säger Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.
Enligt Ulf Svahn är den största orsaken till att bensinen och dieseln blivit billigare att priset på råolja gått ner kraftigt, från cirka 115 dollar per fat i juni till under 65 dollar per fat i dag.
Bensinen och dieseln i Sverige har inte gått ner lika mycket i pris, bland annat beroende på att 60 procent av priset består av skatt och att den svenska kronan har försvagats.
Prisraset på olja beror bland annat på att USA har ökat sin oljeproduktion med hjälp av en ny borrteknik som gör att man kan utvinna olja ur skiffer. Ryssland och de oljeproducerande länderna i priskartellen Opec har samtidigt bibehållit sina produktionsnivåer.
– Det är unikt att Opec väljer att inte försvara ett pris. De satsar på att behålla sina marknadsandelar, säger Ulf Svahn.
Han menar att det är svårt att analysera hur priset kommer att utvecklas. Han tror att marknadskrafterna kommer att få oljepriset att svänga kraftigare än tidigare.
– Däremot tror jag att det är väldigt osannolikt, om ingenting stort inträffar, att vi får tillbaks oljepriset runt 100 dollar per fat inom överskådlig tid.
Betyder det att bensinpriset i Sverige fortsätter att vara lågt?
– Javisst, om inte skatterna höjs. Det kan man naturligtvis göra.