Region Sörmland ska ta fram tydligare sekretessregler

"Min mamma fick åka upp akut till sjukhuset och flera dygn senare vet jag fortfarande inte på vilken avdelning hon ligger och hur hon mår." Patientsekretessen kan ställa till det för både anhöriga och sjukvårdspersonal.

Om du exempelvis råkar ut för en trafikolycka och körs i ambulans till akutmottagningen behöver du ge ditt medgivande till att personalen får kontakta närstående för att informera. Är du inte vid medvetande kan det då dröja innan familjen får vetskap om vad som hänt.

Om du exempelvis råkar ut för en trafikolycka och körs i ambulans till akutmottagningen behöver du ge ditt medgivande till att personalen får kontakta närstående för att informera. Är du inte vid medvetande kan det då dröja innan familjen får vetskap om vad som hänt.

Foto: Dennis Pettersson

Eskilstuna2023-03-27 12:16

Den anhöriga hör av sig till tidningen och ifrågasätter Region Sörmlands sekretesspolicy. Förtvivlat har hen försökt ta reda på vad som hänt mamman sedan hon fick åka upp till akuten på Mälarsjukhuset en kväll nyligen.

– Jag har ringt sjukhuset flera gånger, och blir kopplad till akutens patientförfrågan. Där tar de mitt nummer och säger att de ska återkomma om en liten stund. Nu har det gått flera dygn efter första påringningen, ingen har hört av sig och jag vet fortfarande inte var på sjukhuset mamma befinner sig och hur det är med henne, konstaterar den oroliga anhöriga.

undefined
Det finns en gråzon kring patientens självbestämmande vid inläggning på sjukhus, konstaterar chefsläkare Marie Bennermo. "Frågan har lyfts från både anhörighåll och från medarbetare, som tycker det är svårt att avgöra hur man gör rätt och hjälper sina patienter men samtidigt inte bryter mot lagen. Därför tittar vi nu på ett tydligare regelverk."

Chefen för regionens patientsäkerhetsenhet, Marie Bennermo, har full förståelse för kritiken. För ämnet är komplicerat, i vissa fall.

– När anhöriga ringer och frågar ska personalen ha samtycke från patienten att få lämna ut informationen. Och det händer att vi behöver svara "nej, patienten vill inte att vi berättar något om sjukdomsstatus eller var hen befinner sig". Vi måste enligt lag gå på patientens självbestämmande, och frågan ska alltid ställas redan vid inläggningen. Sen går inte det alltid. Personen måste vara vid sina sinnens fulla bruk så att säga, och det kan bli så att våra medarbetare behöver göra individuella bedömningar.

– Men vi sitter faktiskt just nu och tittar på hur vi kan skapa ett tydligare regelverk, en lathund, att jobba efter i oklara situationer. Ibland kan ju patienten av medicinska och andra skäl helt enkelt inte ge sitt samtycke, samtidigt som vi vill säkerställa att oroade närstående får information. Även om det går emot reglerna rent juridiskt. Vi behöver en lösning på det problemet, och vi har fått till oss från några fall på senare tid att både anhöriga och medarbetare tycker det här är väldigt svåra saker.

undefined
Om man som patient inte vill att ens anhöriga ska få veta vad som hänt kan det innebära en lång orolig väntan för dem.

Patientsäkerhetslagen och offentlighets- och sekretesslagen innebär att inte ens närstående har rätt att få veta vad som sägs och sker på sjukhuset om man som patient inte vill att de ska veta. Man ska bli tillfrågad av personalen och väljer själv vem de får lämna ut uppgifter till. Till exempel kan man inför en operation tala om för personalen att de får berätta hur operationen har gått för exempelvis en närstående innan man själv har vaknat upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!