Den anhöriga hör av sig till tidningen och ifrågasätter Region Sörmlands sekretesspolicy. Förtvivlat har hen försökt ta reda på vad som hänt mamman sedan hon fick åka upp till akuten på Mälarsjukhuset en kväll nyligen.
– Jag har ringt sjukhuset flera gånger, och blir kopplad till akutens patientförfrågan. Där tar de mitt nummer och säger att de ska återkomma om en liten stund. Nu har det gått flera dygn efter första påringningen, ingen har hört av sig och jag vet fortfarande inte var på sjukhuset mamma befinner sig och hur det är med henne, konstaterar den oroliga anhöriga.
Chefen för regionens patientsäkerhetsenhet, Marie Bennermo, har full förståelse för kritiken. För ämnet är komplicerat, i vissa fall.
– När anhöriga ringer och frågar ska personalen ha samtycke från patienten att få lämna ut informationen. Och det händer att vi behöver svara "nej, patienten vill inte att vi berättar något om sjukdomsstatus eller var hen befinner sig". Vi måste enligt lag gå på patientens självbestämmande, och frågan ska alltid ställas redan vid inläggningen. Sen går inte det alltid. Personen måste vara vid sina sinnens fulla bruk så att säga, och det kan bli så att våra medarbetare behöver göra individuella bedömningar.
– Men vi sitter faktiskt just nu och tittar på hur vi kan skapa ett tydligare regelverk, en lathund, att jobba efter i oklara situationer. Ibland kan ju patienten av medicinska och andra skäl helt enkelt inte ge sitt samtycke, samtidigt som vi vill säkerställa att oroade närstående får information. Även om det går emot reglerna rent juridiskt. Vi behöver en lösning på det problemet, och vi har fått till oss från några fall på senare tid att både anhöriga och medarbetare tycker det här är väldigt svåra saker.
Patientsäkerhetslagen och offentlighets- och sekretesslagen innebär att inte ens närstående har rätt att få veta vad som sägs och sker på sjukhuset om man som patient inte vill att de ska veta. Man ska bli tillfrågad av personalen och väljer själv vem de får lämna ut uppgifter till. Till exempel kan man inför en operation tala om för personalen att de får berätta hur operationen har gått för exempelvis en närstående innan man själv har vaknat upp.