Peter förvandlade vraket till pärla

Övergiven, uttorkad och i stort behov av kärlek. 2012 hade den smått ikoniska mahognyracern Glittra tillbringat många år i en lada utanför Sandviken. Det var innan Eskilstunabon Peter Lindell, 56, kom till undsättning. "Efter fem års slit åkte hon i spat, lagom till sin 70-årsdag", säger finsnickaren som nu ställer ut sin ögonsten på båtmässan Allt för sjön i Stockholm.

2012 köpte Eskilstunabon och snickaren Peter Lidell den då hårt nergångna båten Glittra. Efter 3000 arbetstimmar var hon 2017 redo för sjösättning.

2012 köpte Eskilstunabon och snickaren Peter Lidell den då hårt nergångna båten Glittra. Efter 3000 arbetstimmar var hon 2017 redo för sjösättning.

Foto: Privat/Joakim Serrander

Eskilstuna2024-03-12 21:03

1947 premiärvisades då nybyggda motorbåten Glittra på Allt för sjön i Ostermans marmorhallar på Östermalm i Stockholm. I montern stod konstruktören och racerbåtsföraren Edgar Söderström och talade sig varm för sin skapelse.

77 år senare gör båten comeback på mässan – nu med ägaren och båtentusiasten Peter Lindell på plats.

undefined
2012 köpte Eskilstunabon och snickaren Peter Lidell den då hårt nergångna båten Glittra. Efter 3000 arbetstimmar var hon 2017 redo för sjösättning.

– Det har varit en resa, men nog blev hon fin efter allt slit, säger Eskilstunabon som passande nog är utbildad finsnickare.

Han hittade Glittra efter ett tips från en bekant och åkte 2012 upp till Sandviken för att ta sig en titt.

– Jag var på jakt efter en klassisk racer i Forslundstil när Glittra fördes på tal. Hon hade förvarats i en lada i flera år och såg minst sagt ut att ha sett sina bästa dar. Skrovet var riktigt risigt och båten hade omfattande skador på både däck och inredning.

undefined
När Peter Lindell köpte Glittra 2012 hade båten förvarats i e lada utanför Sandviken under flera år. Det fanns så att säga en hel del att ta tag i...

Ursprungligen byggd på Henning Karlssons varv i Söderköping var Glittra en båt som drog blickarna till sig – och som kom att efterhärmas av åtskilliga konkurrenter.

– Edgar Söderström var ett stort namn inom båtracing åren innan och efter andra världskriget, men även vass med pennan. Jag visste att det var en väldigt speciell modell så jag slog till.

Efter det påbörjades ett omfattande renoveringsarbete hemma i verkstan i Eskilstuna. 

undefined
Båtentusiasten Peter Lindell är passande nog snickare till yrket. Färdigheterna kom väl till pass efter köpet av träbåten Glittra.

– Den tidigare ägaren hade monterat en Volvo B18 motor i båten, men den lyftes ur ganska omgående. Jag visste att det ursprungligen hade suttit en amerikansk fyrcylindrig sidventilsmotor i båten, säger Peter Lindell och fortsätter:

– Jag fick tag i en sådan och lämnade in den till Krilles motor i Torshälla för renovering.

Peter Lindell uppskattar att han lagt ner cirka 3 000 arbetstimmar för att få Glittra i nyskick – och med 25 lager klarlack blev resultatet slående.

– Efter fem års slit åkte hon i spat, lagom till sin 70-årsdag. Mahogny är ett härligt träslag att arbeta med och det är on otroligt vacker båt. Jag vet att det är fler än jag själv som får en bra känsla i kroppen av att beskåda henne, säger han och fortsätter:

– Glittra är dessutom inte längre än drygt sex meter så hon får plats hemma i garaget över vinterhalvåret.

undefined
Skrov, däck och inredning – Peter Lindell har bytt ut och renoverat allt ombord på båten Glittra sedan köpet 2012.

Som medlem i Motor Yacht Society, MYS, blev Peter Lindell inbjuden att ställa ut Glittra på årets båtmässa i Älvsjö i Stockholm.

– Jag är med i MYS racersektion och Glittra står i fint sällskap av flera andra träbåtar i B-hallen där Classic Boat Show visas.

Premiären förra helgen drog storpublik till båtmässan och Peter Lindell och hustrun Mia kunde glädjas åt att många stannade upp för att beundra Glittra.

– Det har varit tjockt med folk och många som vill både titta och snacka. Vi har fått ett otroligt positivt bemötande och det värmer.

En baktanke med att visa upp Glittra på Allt för sjön har också varit att få reda på mer historik om båten.

undefined
Just nu pågår båtmässan Allt för sjön i Älvsjö i Stockholm. Där visar Peter Lindell upp sin ögonsten – mahognyracern Glittra från 1947.

– Då det är världens största utställning av klassiska båtar finns goda förutsättningar för det. Här vimlar av kunniga entusiaster och jag har redan fått flera nya ledtrådar. 

På torsdag öppnar båtmässan på nytt efter några dagars paus och från lördag finns Peter Lindell på plats.

– Jag tippar att det blir några väldigt intensiva dagar igen, men det är bra stämning – och väldigt skoj att träffa likasinnade.

Mahogny

(Swietenia spp) högvuxna träd i mahognysläktet som härstammar från tropiska Amerika. 

Veden är till färgen mörkt rödbrun, ganska mjuk men mycket rötfast och spänstig samt har en mycket låg krympningsprocent. 

Virket används till möbler, båtar, inredning.

Sedan 1950-talet dominerar hondurasmahognyn i kommersiella sammanhang och detta trädslag förekommer sedan 1950-talet också som plantager i Asien och i Oceanien.

Då tillgången på äkta mahogny numera är begränsad, har virke av liknande utseende från andra trädslag kommit att kallas mahogny, såsom den mycket närbesläktade afrikanska mahognyn (Khaya spp) och australisk mahogny (Cedrela spp).

Källa: Skogsencyklopedin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!