Stor osäkerhet kring nya lagen om laddstolpar

En ny lag med krav på laddstolpar på parkeringar har skapat förvirring hos många ideella föreningar på landsbygden. Kostnaden kan bli hög för en service som få efterfrågar. Och vad räknas egentligen som en parkering? Frågorna är många och tiden är knapp.

Jädersgården är en av flera bygdegårdar som berörs av de nya reglerna kring laddplatser.

Jädersgården är en av flera bygdegårdar som berörs av de nya reglerna kring laddplatser.

Foto: Veronica Karlsson

Eskilstuna2024-08-26 06:22

Den 1 januari nästa år träder en ny lag i kraft som gäller för alla uppvärmda byggnader som inte är bostäder. Om de har minst 20 parkeringsplatser måste de erbjuda en laddningspunkt för elfordon. Lagen gäller såväl nybyggnationer som redan befintliga byggnader.

undefined
Från och med årsskiftet måste byggnader som inte är bostäder erbjuda laddplatser för elbilar om de har en parkering med mer än 20 platser.

En av de berörda byggnaderna är Barva bygdegård. Där finns i dag inga laddstolpar, men företrädarna känner till kravet. Däremot är det inte klart hur det ska lösas.

– Vi har inte tagit tag i det där än. Vi har känt till det i några år men man skjuter ju allting framför sig. Vi har nyss bytt avlopp för en halv miljon så det här känns lite motigt. Men vi ska ha styrelsemöte senare i augusti och ta upp frågan, säger Bo Björklund, engagerad i bygdegården.

undefined
Vid Barvagården erbjuds parkering längs landsvägen.
undefined
Vid Barvagården erbjuds parkering längs landsvägen.
undefined
Barvagården är känt för sina dansarrangemang.

Det är oklart vad anläggning av en laddstolpe skulle kosta, men kanske har Barvagården tur i oturen.

– Vi vet inte vad kostnaden blir, vi har hört 70 000 kronor, men det kanske beror på vilka ledningar man har. Vi byggde nyligen en ny kiosk eftersom den gamla blivit uppeldad. Har vi tur kan vi använda samma ledningar som till den.

Men frågan är om de måste – eller ens får – anlägga en laddstolpe.

– Vi har ju parkeringsplatser utefter landsvägen. Räknas det som parkering? Och vi vet inte ens om vi får sätta upp laddstolpar i närheten av landsvägen, det är ju Trafikverkets väg, säger Bo Björklund.

undefined
Louise Hasselquist Söderberg är vaktmästare på Jädersgården. Hon ser inte fram emot extrakostnaden som laddplatser kommer att innebära.
undefined
Jädersgården är en av flera bygdegårdar som berörs av de nya reglerna kring laddplatser.

Jädersgården har inte heller några laddstolpar, men däremot ett par lyktstolpar med eluttag.

– Där har vissa laddat sina bilar, men det har inte varit jättestor efterfrågan, säger vaktmästaren Louise Hasselquist Söderberg.

Hon vet inte om lyktstolparna uppfyller kravet på att erbjuda laddning för elbilar.

– Vi behöver läsa på vad som gäller. Vi äger heller inte parkeringen, den tillhör en granne. Så jag vet inte om regeln gäller oss då.

Hon ser inte fram emot extrakostnaden som en laddstolpe skulle innebära.

– Jag kan tänka mig att det blir dyrt om man måste gräva ner kablar och så.

Det är inte bara bygdegårdar som kan beröras av de nya reglerna. Även flera idrottsföreningar har klubbhus och parkering i anslutning till sina fotbollsplaner.

undefined
Åsborgen i Ärla är en av byggnaderna som berörs av de nya reglerna. Joakim Granberg är ordförande i Ärla IF.

Joakim Granberg är ordförande i Ärla IF. Han är osäker på om de nya reglerna kommer att gälla för föreningens idrottsanläggning Åsborgen.

– Det är en väldigt bra fråga. Vi har en grusyta, räknas det som en parkering? Det är ju inga uppritade platser. Det finns inte ens en skylt. Jag måste nog ringa Boverket. Jag hade ingen aning om de här nya reglerna. Det verkar luddigt och helt befängt.

Även Pierre Kubalski, ordförande för Kvicksunds SK, ställer sig frågande till vad som egentligen är en parkering. Även de erbjuder besökarna att parkera på en grusyta utan uppmärkta platser.

– Vi har lite is i magen och inväntar klarare besked om vad som gäller.

undefined
Pierre Kubalski, ordförande i Kvicksunds SK.

Pierre Kubalski har suttit med i Fotbollförbundets anläggningskommitté där man diskuterat hur föreningar kommer att drabbas, främst ekonomiskt, av den nya lagen.

– För vår del finns det just nu pengar, eftersom Eskilstunacupen gick bra. Men vi hade hellre lagt de pengarna på planer och omklädningsrum.

Hur stor efterfrågan finns det på laddplatser hos er?

– Inte mycket. Det är inte många bilar här alls, de flesta cyklar hit.

undefined
Anders Johansson, brandingenjör på Boverket.

Anders Johansson är brandingenjör på Boverket. Han kan räta ut en del frågetecken, men inte alla. Att parkeringsytan bara utgörs av en grusplan utan uppritade platser och utan skylt, innebär inget undantag från kraven på laddplats.

– Om ytan tydligt är avsedd för parkering gäller reglerna även för en grusplan. Man kan räkna fram hur många platser som ryms.

Det som är viktigt att ta reda på är däremot om ytan ligger på tomtmark eller allmän platsmark. Endast parkeringar på tomter omfattas av de nya kraven.

Jädersgårdens lösning med laddning från en lyktstolpe godtas inte som en laddpunkt.

– Det måste vara en mer avancerad koppling än ett vanligt jordat uttag. Även om det går att ladda från ett motorvärmaruttag så uppfylls inte kraven, säger Anders Johansson.

Även om installationen av en laddplats kan innebära en avsevärd kostnad för en ideell förening, finns inget statligt stöd att få.

– Det man är tvungen att göra finns tyvärr inget stöd för. Däremot finns det stimulansstöd som man eventuellt kan få om man väljer att anlägga mer än en laddplats.

undefined
Betydligt fler laddstationer för elbilar kan dyka upp på landsbygden när de nya reglerna träder ikraft.

Kommunens byggnadsnämnd ansvarar för tillsynen av de nya reglerna. Det betyder att den som inte följer lagen riskerar samma typ av påföljd som andra brott mot plan- och bygglagen.

– De kan utfärda ett föreläggande mot ägarna och i förlängningen förena det med vite, säger Anders Johansson.

Kommunen har själva en hel del platser som omfattas av reglerna. Är det inte ett problem att de ska kontrollera sig själva?

– Det är inget ovanligt och det händer att en del av kommunen lägger ett föreläggande mot en annan del. Men man tycker ju att de borde föregå med gott exempel.

Nya reglerna

Laddning av elfordon är sedan 2020 ett egenskapskrav i plan- och bygglagen, PBL.

Utöver kraven vid ny- och ombyggnad ställs i vissa fall retroaktiva krav. Dessa krav omfattar befintliga byggnader och ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025. De retroaktiva kraven innebär främst att uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.

Åtgärder kommer att behöva vidtas i rimligt god tid eftersom man annars omedelbart kommer bryta mot regeln i samma stund som den börjar gälla.

Det finns inget generellt krav på bygglov eller anmälan för själva laddningspunkten. Men om exempelvis byggnadens brandskydd eller fasad ändras kan bygglov eller anmälan krävas. Det kan också krävas bygglov om laddningspunkten har tak eller i övrigt påverkar omgivningen i form av exempelvis stora skyltar.

Källa: Boverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!