Fyra platser har nyligen försetts med så kallade "busskuddar" – fyrkantiga upphöjningar i gatan som större fordon kan grensla, men personbilar måste köra upp på. De stora betongelementen har lagts ner i gatan vid övergångsställen för att sänka farten och göra trafiksituationen säkrare för oskyddade trafikanter.
Men nu hör förvirrade Eskilstunabor av sig och undrar om farthindren verkligen har hamnat på rätt ställen. På såväl Eskilstunavägen i Torshälla som på Västeråsvägen nära Tunavallen har farthindret i ena riktningen placerats efter övergångsstället, i stället för före.
"Det innebär ju att de är hyfsat meningslösa som just farthinder om syftet är att dämpa farten innan övergångsstället och cykelpassagen", skriver en av läsarna som reagerat till Eskilstuna-Kuriren.
Anders Enesved är chef för projektenheten på stadsbyggnadsförvaltningen. Han intygar att farthindret sitter på rätt plats.
– Vi ville inte sätta det före övergångsstället för då hade det hamnat mitt i korsningen. Hade vi satt det före korsningen hade det hamnat för långt från övergångsstället.
Men gör farthindret nån nytta när det sitter efter övergångsstället?
– Ja då, alla ser det och bromsar in. Jag bor själv i närheten och ser hur folk beter sig.
Förutom på Västeråsvägen och Eskilstunavägen finns de nya farthindren på Karl Hovbergsgatan i Skiftinge och på Västergatan i höjd med Västra Storgatan.