I år arrangerades Stora Marknadsföringsdagen i Pingvinen i Parken Zoo. Parken Zoos försäljningsansvarige Micael Carnbrand passade på att från scenen skingra alla tvivel som uppstått kring varumärket efter ägarbytet.
– Vi har ju funderat på det här och jag kan här och nu meddela att vi kommer att heta Parken Zoo fortsättningsvis.
Beskedet möttes av spontant jubel och applåder från publiken.
– Det är ett fantastiskt väl inarbetat varumärke apropå marknadsföring. Vi känner att vi är enormt välkända, sa Micael Carnbrand.
Rubriken för Stora Marknadsföringsdagen var Morgondagens marknadsföring. Publiken fick möta experter inom bland annat marknadsföring med inriktning på trender, Youtube, krishantering och inkludering.
Ulrica Sjöberg är sedan i våras ordförande för Marknadsföreningen i Eskilstuna som arrangerar Stora Marknadsföringsdagen.
– Det är en bra sammansättning på programmet, tycker jag. Framtiden är ju kul!
Enligt Ulrica Sjöberg är ett syfte med Stora Marknadsföringsdagen att erbjuda deltagarna en möjlighet att nätverka. Hon nämner även att dagen finns med på Affärsplan Eskilstunas eventkarta eftersom den anses vara en viktig del i arbetet med att knyta samman staden.
Årets upplaga av Stora Marknadsföringsdagen lockade cirka 150 deltagare, vilket var något färre än i fjol då evenemanget lockade cirka 170 personer.
– Jag tycker att det skulle kunna komma flera, sa Ulrica Sjöberg.
Det var sjätte gången Stora Marknadsföringsdagen arrangerades. Dagen inleddes med lunch och mingel.
Felix Andersson från Eskilstuna var konferencier. Han har en bakgrund som sportjournalist på både tidning och radio.
Johanna Lundin, som tilldelades Eskilstuna kommuns Jämställdhetspris 2010, höll föredrag om inkluderande kommunikation och normkritik.
– Mångfald berikar. Det blir mer friktion och rörelse, men det blir också mer resultat.
Hon berättade att inkluderande kommunikation bland annat handlar om att framställa människor med respekt, värdighet och på lika villkor i text och bild. Det handlar även om att spegla samhället och visa på de oändliga variationer som finns.
– Ibland handlar det om att omforma verkligheten till det vi vill se. För fatta vilken kraft det sitter i att vara kommunikatör! Hur man kan vara den som faktiskt berättar om samhället, sa Johanna Lundin.
Jackie Kothbauer höll föredrag om framtidens marknadsföring inom sociala medier. Kriskommunikationsexperten Hans Uhrus berättade om krisens olika faser och kriskommunikation.
Jessica Westin från United Screens höll föredrag om hur företag kan tänka kring online-video för att finnas där användarna finns.
Anton Varnäs och Mia Forslöf berättade om det pågående arbetet med Affärsplan Eskilstuna.
– Det är en uppenbarelse för mig att få vara med i den här gruppen för den kraft som finns när så många personer jobbar åt samma håll är makalös, sa Mia Forslöf.
Hon uppmanade fler att engagera sig i arbetet.
– Det behövs. Ju fler vi är som ser på vår stad på det här sättet och som tror att vi kan förändra och göra jättebra saker desto större chans har vi naturligtvis att lyckas.