Från bråkstake till framgångsrik chef

Det började med en stökig skolgång med omtag två gånger och följdes av skruvande i pappas bilverkstad. I dag är Tommy Larsson försäljningschef.– Folk var nog lite oroliga för mig under uppväxten.

Foto:

Eskilstuna2016-02-11 13:30

Det har gått bra för Tommy som en gång gick Fordonsprogrammet på Rekarnegymnasiet. Men som mycket ung gick han igenom en tuff tid och föräldrarna slet sitt hår.

Tommy har alltid varit en person som kanaliserat sin energi på det han brinner för. I skolan var han såld på matte och gick "all in" där. Men i svenska och historia var det sämre. Tommy gick om två år i gymnasiet eftersom han var så bråkig.

– Sedan gick jag ut skolan med högsta betyg. Jag hade inga problem att lära mig saker, det blev problem när jag tvingades lära mig sånt som jag inte var intresserad av.

Passionen för bilar ledde honom till pappas bilverkstad innan han kom till Motorcentralen på Torshällavägen där han nu är försäljningschef. Firman säljer Ford och Mazda och samarbetar med Porsche vars lokaler ligger alldeles intill.

Bilbranschen har gått igenom en stor förändring under de senaste tio åren. Den tid som säljarna tidigare lade ner på kunder i butik slukas nu upp av mejlkontakter, uppdatering av hemsidor och förberedelse av text och bilder som ska ut.

Eftersom det blivit allt viktigare att synas på nätet har firman anställt Johan Zetterlund som fotar och lägger ut objekt på nätet.

– Det är ett otroligt jobb att lägga ut en bil för försäljning, säger Tommy. En bra bild är viktigare än något annat.

Tommy berättar att det i dag inte finns någon luft i prissystemet för bilar, prutmånen är borta. Det beror på att Blocket och Sveriges största motorsajt Byt bil tagit över prissättningen.

– Alla är prismedvetna nuförtiden.

Hur ser kundernas önskemål ut?

– Av de privatpersoner som kommer in i butiken vet 90 procent vad de är ute efter – vilken av bilarna de är intresserade av. Det finns de som bara är ute och kollar, men det är inte många som slår till samma dag.

Förut placerades bara en prislapp på rutan – that´s it! Nu måste alla fordon ha en utförlig beskrivning på utrustning och prestanda och innehållsdeklarationen kan göras hur lång som helst.

Motorcentralen säljer bilar över hela landet, så såg det inte ut för 15 år sedan. Häromdagen rullade ett objekt upp till Jukkasjärvi, och Tommy menar att handlare söderut är billigare än norrut.

Tommys inriktning är att sälja transportbilar och företagsbilar, han gillar att erbjuda tillbehör för att företagen ska få sina bilar skräddarsydda.

– Det är mycket roligare att åka ut till företag och sälja något på riktigt än att bara försöka genom telefon och mejl.

Yrket är lite speciellt, det inte är lätt att ha pondus i alla olika situationer.

– Det värsta som finns är att stöta på en kund som också är säljare, ha ha.

Hur ofta byter folk bil?

– Förr bytte en del bil varje år men så är det inte längre. Snittet ligger på mellan tre och fem år. Vi märker att folk har sina bilar längre nu jämfört med tidigare.

Vanligaste felen?

– Bluetoothkoppling och parkeringsvärmare.

Vad gör säljyrke så kul?

– Att träffa folk. Gillar man inte det så passar man inte här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!