– Oavsett om det gäller en majblomma eller en klocka för 50 000 kronor har jag alltid sett en utmaning i att få människor att köpa någonting som de kanske inte hade tänkt att de skulle köpa just där och då, säger Felix Formark.
31-åringen är i dag vd och delägare i den exklusiva klocktillverkaren Sjöö Sandström i Stockholm, ett företag som han på tre år har lett från ruinens brant till att bli både prisbelönt och lönsamt.
Felix Formark är född och uppvuxen på Djurgården i Eskilstuna som ett av åtta syskon. Mamman, som var lärare på Odlarskolan, gick bort när Felix var två år. Han tillbringade sedan uppväxten tillsammans med sin pappa som drev advokatbyrå.
Felix blev tidigt intresserad av försäljning. Som barn sålde han både jultidningar och majblommor med stor framgång. Drivkraften var att få de absolut finaste premierna.
– Ett år var det en tv, ett annat år var det en jättefin cd-spelare.
Han hoppade av gymnasiet på Rekarneskolan.
– Jag tänkte att det här kommer jag inte att ha nytta av i mitt liv ändå. Det är ingen som behöver lära mig algebra och liggande stolen. Jag visste redan där och då att jag skulle jobba med försäljning. Jag har inte varit arbetslös en enda dag sedan dess.
Han började jobba på snabbmatsrestaurangen Corner i Eskilstuna.
– Jag vart en mästare på att steka hamburgare. Oavsett vilket jobb jag har haft har det alltid varit genomgående att jag vill vara bäst.
Efter tiden på Corner lämnade han Eskilstuna och flyttade till Tyskland för att arbeta på broderns grossistföretag.
– Jag fick möjligheten att som relativt ung - och på ett helt främmande språk - resa runt i Tyskland och förse alla de stora kedjorna inom dagligvaruhandeln med hemtextil.
Tillvaron som ung kille i ett främmande land blev dock krävande i längden. Felix flyttade hem till Eskilstuna igen.
– Jag har alltid varit intresserad av profil- och presentreklambranschen. Jag satte mig med gula sidorna och tittade vilka såna företag det fanns i Eskilstuna och ringde runt till alla.
Han fick napp på Clijo Fashion där han jobbade i ett och ett halvt år innan han blev headhuntad till Profeel. Efter en kortare period på Profeel började Felix som expressäljare på Vodafone, nuvarande Telenor.
Expressäljarna åkte runt i ambulerande team på stormarknader och varuhus och sålde mobilabonnemang till kunderna. Försäljningen gick som smort och karriären tog fart. Efter att ha blivit utsedd till tredje bästa säljare på Telenor blev han butikschef och senare regionchef.
– Jag satt och åkte mycket mellan Eskilstuna och Stockholm med bil varje dag.
Felix fick utföra konsultuppdrag på olika försäljningsavdelningar inom Telenor. 2008 flyttade han till Stockholm.
– Det var i samband med att jag fick mer och mer ansvar på Telenor som jag var tvungen att utgå från Stockholm och Telenors huvudkontor på Katarinavägen.
När sonen Vincent föddes flyttade familjen till sambon Emmas hemstad Jönköping där Felix blev ansvarig för ett tyskt företags konton inom fackhandel för kontorsmaterial.
2012, efter bara sju månader i Jönköping, dök möjligheten upp att bli vd på företaget Sjöö Sandström som tillverkar exklusiva klockor. Klockorna tillverkas på beställning och byggs för hand på Södermalm i Stockholm.
Familjen bosatte sig i Nynäshamn och Felix påbörjade arbetet med att vända företaget från förlust till vinst.
– Bolaget har historiskt sett saknat säljkraft. Utifrån min bakgrund vet jag att ingenting säljer sig självt.
Felix Formark menar att han har haft nytta av sin bakgrund inom telekombranschen.
– Jag har kunnat se med nya ögon på den konservativa klockbranschen där man tidigare mest pratat om tradition, hantverk och varumärke, vilket så klart är oerhört viktigt, men inte allt. Det är oftast i butik som besluten tas, säger han och fortsätter:
– Det handlar framför allt om att våga gå på avslut och faktiskt säkerställa att affären görs här och nu, och att man inte låter kunden gå hem och fundera varje gång. Ber man inte om affären så kommer man aldrig att få den.
Förra året lanserades den exklusiva klockan Royal Capital som i år vunnit första pris i Swedish Design Award och andra pris i European European Watch of the Year.
– När jag tog över 2012 så omsatte vi 8 miljoner och gick med förlust. I år ser omsättningen ut att bli mer än det dubbla och vi gör ett positivt rörelseresultat.
Sjöö Sandström har totalt tio anställda, varav fem är urmakare. Felix Formark ser Omega, Tag Heuer och Breitling som de största konkurrenterna.
– Den stora visionen är att vi ska bli det allra största exklusiva varumärket i Norden.