Även om coronaviruset strött ordentligt med grus i maskineriet så lever hoppet hos Fredrik om att komma ut på andra sidan. Killen ser avfall som en resurs och säger att han möjligen ligger lite före sin tid med sin affärsidé.
Rebox återavända kartonger finns sedan något år i återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna dit kunder kan komma för att köpa.
– Förra året hade vi nästan 600 kunder på Retuna men under den senaste veckan har vi inte sålt någonting. På Retuna är det helt dött nu men på gallerian arbetas det frenetiskt med att erbjuda t ex hemleverans.
– Vi har hittills räddat 63 000 flyttkartgoner vilket motsvarar mer än fyra Turning Torso om de ligger utvikta och platta.
Fredrik startade sitt företag 2015 och lämnade ett par år senare ett toppjobb på ABB i Västerås.
– Folk tyckte jag var galen som sa upp mig för att rädda världens alla flyttkartonger.
Men han följde hjärtats röst. På ABB hade han arbetat med logistikutveckling och var marknadsansvarig för en del av ABB´s produktportfölj i Sverige.
En del av Rebox affärsidé är att hämta upp kartonger gratis om folk vill frigöra plats och bidra till en cirkulär utveckling.
– Sedan säljer vi lådorna vidare.
På Retuna gick försäljningen så bra innan corona att de sålde fler kartonger än vad de fick in. Det visar potentialen i affärsidén.
Liknande samarbete med återvinningscentraler finns i Köping, Uppsala och Gävle. I de sistnämnda städerna finns en deal om att var femtionde låda Rebox samlar in leder till ett planterat träd i VI-skogen.
Företaget distribuerar hela Mälardalen för leverans och upphämtning av flyttlådor och Stockholm är den största marknaden.
– Där är folk vana vid att få grejer hemkörda, de har också mer pengar och i mindre utsträckning bil.
Men att få ekonomi i det här är svårt så samarbete är nödvändigt.
– Vi håller på att bygga upp nätverk med butiker där vi kan kanalisera våra flyttkartonger. Till exempel via butiker som säljer exempelvis färg och tapet, där kan vi kanalisera in kunder som skall flytta. En motpol till butiksdöden helt enkelt.
Ytterligare en spännande kanal är mäklare som har kontakt med en intressant målgrupp.
– Vi har dessutom ett samarbete med fastighetsbolag i Eskilstuna och Västerås där 20 återanvända flyttkartonger skänks från fastighetsbolagen till kunder som köper en nyproducerad bostad. Det är en fysisk signal som visar att bolaget tror på hållbarhet.