– Här har vi det nyaste tillskottet, säger Mohammad Deravian, fordonsansvarig för Eskilstuna kommuns verksamheter, och pekar på en biogasdriven Ford Focus som står parkerad i verkstaden.
Den glänsande vita bilen är ett av kommunens 490 fordon, däribland 290 personbilar. Hit räknas även vägmaskiner och skotrar, medan de fordon som används inom kommunala bolag exkluderas.
2005 fanns det inte en enda miljöbil i kommunens fordonsflotta. Fyra år senare var siffran 75 procent och i dag är man uppe i 93 procent, berättar Mohammad Deravian.
Av stor betydelse har, enligt honom, beslutet att leasa bilarna i stället för att köpa dem haft.
– Leasing ger mindre ekonomisk belastning, vilket har gjort att omställningen gått snabbare i Eskilstuna än i andra kommuner.
Medan de svenska miljömålen föreskriver en fossilfri fordonsflotta inom stat, kommun och landsting till 2030 har länsstyrelserna i Västmanland, Sörmland och Uppsala län satt upp egna miljömål i femton kommuner. För Eskilstuna innebär det bland annat att fordonsflottan ska bli helt fossilfri till 2020. Det betyder att cirka 285 elhybrider och bränslesnåla bensin- eller dieselbilar ska bytas ut till etanol-, biogas- eller elbilar – trots att de redan i dag klassas som miljöbilar. Målen omfattar även personbilstransporterna som ska minska med 20 procent till 2020. Och redan 2017 ska stadsbussarna vara helt fossilfria.
– Vi är ganska säkra på att vi kommer att klara det, säger Mohammad Deravian.
I dag har kommunen tolv elbilar, antingen i den fasta verksamheten eller för uthyrning. Under året kommer antalet att utökas med ett tiotal till. Medan elbilar lämpar sig sämre för långa körsträckor på grund av den begränsade laddningstiden är de utmärkta för kortare resor på 1-2 mil.
– Det enda som krävs är lite mer planering, säger Mohammad Deravian.
Även vad gäller laddningen är förbättringar på gång. Bland annat kommer kommunen att installera ett antal snabbladdningsställen.
I dag finns tre bilpooler för kommunens tjänstemän. Snart får fler möjlighet att välja bland mer eller mindre konditionskrävande färdmedel. Redan i dag har kommunen ett trettiotal cyklar, varav en del är eldrivna och just nu utreder man förutsättningarna för att öka cykelflottan och få fler tjänstemän att välja cykeln framför bilen.
Se Mohammad Deravi presentera kommunens miljöbilsstrategi i Eskilstuna-Kurirens webb-tv-inslag.