Johan, hans fru och deras två barn åkte till Eskilstuna för att besöka Parken zoo. Han matade in adressen i sin gps som ledde dem till Parken zoos huvudentré. Där hänvisades de vidare till parkeringen vid Tuna park och gallerian.
– När vi kom till parkeringen utanför entrén var den full och vi fick leta oss hit i stället. När vi kom fram var det massor av bilar men vi lyckades hitta en parkering, säger Johan när han vid 16.30-tiden stod vid parkeringsautomaten.
Han förklarar att när familjen vid 12-tiden hade packat ur alla saker ur bilen och tagit sig till parkeringsautomaten var det många som stod där.
– När vi skulle betala så visade det sig att automaten var trasig. Vi var några stycken som försökte ringa bolaget som sköter automaten men det var upptaget för alla. Folk var irriterade och det fanns ingen personal att fråga på plats. Vid huvudentréns parkering hade de parkeringsvakter som hjälpte till, varför hade de inte det här, undrar Johan och fortsätter:
– Jag tänkte att de kan ju inte bötfälla när automaten är trasig och det är upptaget. Man kunde tanka ner någon app men efter allt strul med automaten så var barnen rastlösa och ville in i djurparken så vi lämnade parkeringen.
Parkeringsbolaget Aimo park har ingen förståelse för varför man inte betalar för sin parkering, även om automaten är ur funktion.
– Om automaten är ur funktion kan man betala via appen eller sms, säger Peder Ståhlberg, vd för Aimo park, och fortsätter:
– Sms har vi inte just här på grund av viss komplexitet i avgiftsstrukturen. I ett fall som detta hänvisar vi kunder till just vår app.
När familjen kom till parkeringen drygt fyra timmar senare väntade en otrevlig överraskning.
– Vi hade vi en gul böteslapp på rutan, jag blev så jävla förbannad. Bilen bredvid mig hade också fått böter och de var lika oförstående som jag. Hur fan kan de göra så här när automaten är trasig och man inte kan nå dem?
Aimo park redovisar för 19 inkommande samtal till företaget mellan klockan 11.30 och 13, av dessa besvarades 13. Den längsta kötiden för ej besvarade samtal var 49 sekunder.
– Intressant att de inte valde att betala med vår app. Har de valt att inte betala med densamma så har de faktiskt inte gjort rätt för sig, avslutar Peder Ståhlberg.
Johan är ett figurerat namn då han vill vara anonym.