Kalla lägenheter: "Fått använda ugnen för att få värme"

Det har varit problem med värmen i två dagar i flera hyreshus i Viptorp. "Vi har fått använda ugnen för att få värme", säger hyresgästen Sara Skifting.

Sara Skifting berättar att familjen fått använda ugnen för att få värme.

Sara Skifting berättar att familjen fått använda ugnen för att få värme.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2023-03-30 15:53

Hyresgästerna Sara Skifting, 39 och Mikael Borin, 35, vaknade natten mot onsdag av att det var kallt i lägenheten. När Mikael Borin kände på elementet var det kallt trots att värmereglaget stod på max. På morgonen kontaktade paret fastighetsjouren som kom och kollade i källaren, men problemen kvarstod. 

– I natt var det 16 grader i lägenheten som mest, säger Sara Skifting när tidningen träffar henne och sambon på torsdagsförmiddagen.  

– Nu har vi fått använda ugnen för att få värme, men vi har en lägenhet på 103 kvadratmeter så det värmer ju inte upp hela lägenheten. Vi har fyra barn och alla fryser. Man får ligga med dubbla täcken och man vaknar upp sur och arg. Sitter hemma hos sig själv med morgonrock och filt på sig under dagen, säger Sara Skifting. 

undefined
Mikael Borin och Sara Skifting i lägenheten i Viptorp.

Paret har hört från flera grannar att de också har kallt i sina lägenheter. På torsdagsmorgonen hade de åter kontakt med fastighetsjouren och fick veta att personal skulle gå runt i lägenheterna och lufta elementen. Mikael Borin har dock redan luftat elementen själv och tror inte att det är lösningen på problemet.  

– Jag provade att lufta och det kom vatten direkt när jag öppnade luftkranen så det var ingen luft i systemet, säger Mikael Borin.

undefined
När Mikael Borin känner på elementet är det kallt.

På torsdagsmorgonen vände sig Sara Skifting även till Heimstadens bostadsuthyrare och förklarade att de varit utan värme i två dagar och att problemet behövde åtgärdas. Hon fick ett mejl där bostadsuthyraren svarade att de hört att hela gården har problem med värmen och att felsökning pågår: "På med raggsockor och varm tröja så håller vi tummarna att värmen snart är tillbaka."

– Jaha, det är väl inte meningen att i ska vara fullt påpälsade i lägenheten? kommenterar Sara Skifting. 

undefined
Sara Skifting berättar att familjen fått använda ugnen för att få värme.

Sara Skifting och Mikael Borin tycker att hyresvärden varit dålig på att informera om problemen och de förväntar sig avdrag på hyran som kompensation. 

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden, säger att bakgrunden till problemen är att värmen stängdes av i tisdags på grund av en läckande luftningsventil i en lägenhet, som behövde repareras.

– När man hade åtgärdat det här problemet så visade det sig att pumparna sedan inte hade gått igång som det skulle och därav att det var väldigt kallt i lägenheterna och sedan till råga på det hade det blivit en köldknapp där på natten. 

När hyresgäster började höra av sig om att det var kallt åkte personal från Heimstaden ut för att kolla vad det berodde på. 

– Då vi såg att pumparna inte funkade som det skulle. Det har vi åtgärdat och nu ska värmen vara tillbaka i lägenheterna sedan runt lunch idag. 

Robin Wilhelmsson kallar det inträffade för "oturligt", men konstaterar samtidigt att problemet är åtgärdat. 

undefined
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef Heimstaden.

Kan det bli någon kompensation till hyresgästerna?

– Det vågar jag inte riktigt svara på om det kan. Det är väl inte omöjligt, men givet att det är så kort period så tror jag nog inte att det är troligt att det kommer att bli någon ersättning. 

Han säger att Heimstaden tar till sig hyresgästernas synpunkter om att de blivit dåligt informerade. 

– Det ska ju kanske sättas upp lappar i fastigheterna och liknande från vår fastighetskötare. Vi har ju Mina sidor där mycket av serviceärenden samlas och redovisas och har inte det gjorts ordentligt så är det bara för oss att be om ursäkt för det och att det inte ska upprepas, säger Robin Wilhelmsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!