När elpriset tillfälligt steg till över tio kronor per kilowattimme i början av december blev många påminda om hur läget var under 2022 då priset var högt under en längre period.
– Vi fick tusentals förfrågningar i veckan. Flera personer ringde och var arga på oss för att vi inte hann med att offerera, säger Oscar Gustavsson som grundade Ecokraft 2008.
Företagets huvudkontor ligger sedan 2019 i en byggnad som tidigare var spannmålsmagasin vid Eskilstunaån.
– Jag är uppväxt här i stan. När man åkte till hockeyträningar kommer jag ihåg att jag tittade över ån och då låg det ibland små segelbåtar utanför. Jag har alltid tyckt att det här har varit bland de finaste husen i stan så när det kom ut till salu så tänkte jag bara att det här måste jag försöka förverkliga, säger Oscar Gustavsson.
Byggnaden är självklart utrustad med solceller och batterilagring.
– Vi är till 50 procent självförsörjande på fastigheten. Vi investerade 420 000 i solcellsanläggningen, men fastighetsvärdet ökade med 600 000.
Entreprenören Oscar Gustavsson driver även företaget Bestgrip som säljer skruvdubb. Efter elkrisen 2022 hade Ecokraft tusentals solcellsanläggningar i orderstock.
– Det där har vi betat av, men samtidigt har förfrågningarna gått ner. När ränteläget dragit iväg och elpriserna varit låga och stabila har folk väntat med att investera.
– Det har varit riktigt tufft för branschen. Det är ju många, både stora och små aktörer som har gått i konkurs.
Även Ecokraft har märkt av den minskade efterfrågan.
– Vi kommer att göra ett minusresultat, men vi har fortfarande en väldigt stark ekonomi. Vi har hållit på länge och är trygga och stabila.
Ett kvitto på det är att företaget i år har tilldelats det högsta kreditbetyget AAA av det ansedda kreditvärderingsföretaget Dun & Bradstreet. Ecokraft har minskat på personalen.
– Vi är nere på ungefär 80. Som allra mest var vi uppe på 200. Där har vi framförallt blivit tvungna att dra ner på installationssidan för att öka flexibiliteten och kunna hantera konjunktursvängningar.
När privatkundsmarknaden vikit har det varit kännbart för Ecokraft vars försäljning till över 80 procent gått till privatkunder. Företagets framtidsstrategi är att skaffa sig flera ben att stå på och öka andelen företagskunder rejält. Satsningen på företagskunder beror bland annat på att Ecokraft kan erbjuda fler nya produkter och tjänster som passar företagskunder bra.
Företaget har sedan i somras gjort fem nyckelrekryteringar i form av de rutinerade B2B-säljarna Torgny Ulfving, Stefan Johansson, Peter Wigren, Marcus Boje och Richard Wendt.
– Med deras erfarenhet står vi redo att erbjuda fler företag lösningar som kombinerar hållbarhet, innovation och lönsamhet, säger Johan Nyblom, vd på Ecokraft.
Ecokraft har förvärvat greentechbolaget Fenix Solar, ett företag specialiserat på övervakningssystem för solcellsanläggningar.
– Vi har sett eftermarknaden som en viktig del. En kund som har köpt en anläggning av någon som har gått i konkurs eller inte jobbar med det här längre kan inte få hjälp, säger Oscar Gustavsson.
– Vi bygger en digital tvilling som hela tiden kollar att solcellsanläggningen producerar som den ska. Den varnar om något verkar galet så att man kan få en proaktiv felavhjälpning. Det är någonting som vi tror kommer att komma väldigt mycket framåt.
Ecokraft har även introducerat montagesystemet SmartSolarBox som är en solcellslösning för platta tak. Produkten består av solcellspaneler som monteras ihop i en fabrik. Panelerna kan vikas ihop och enkelt transporteras till byggnaden som de ska monteras på.
– I stället för att vi ska vara kanske 30 dagar på taket för en installation behöver vi bara vara där tre dagar, säger Oscar Gustavsson.
Dessutom minskar riskerna för installatörerna när de inte behöver utföra en så stor andel av jobbet på taken längre. Anläggningarna är lätta att flytta och kan även placeras på marken vilket kan vara intressant alternativ för exempelvis lantbrukare och andra fastighetsägare.
Idag monteras de vikbara anläggningarna i Norge, men Oscar Gustavsson vill även starta montering i Eskilstuna i anslutning till Ecokrafts, Bestgrips och Varubuds gemensamma lageranläggning vid Strängnäsvägen.
– Vi skapar i steg 1 fem nya arbetstillfällen och så kan vi fortsätta att rulla ut det här systemet i Sverige. Antingen kör vi igång det redan i april-maj eller så blir det efter sommaren.
Ytterligare en anledning till att Ecokraft satsar på företagsmarknaden är EU:s plan för att göra Europa klimatneutralt, den så kallade European green deal. Planen ställer krav på fastighetsägare att installera solceller på offentliga och kommersiella byggnader. Kraven kommer att skärpas stegvis under de kommande åren.
– Vi tror fortfarande jättestarkt på solbranschen. Sol är ett av de mest kostnadseffektiva energislagen att investera i.
Ecokraft satsar även mer på större batterilager.
– En industri kanske vill kapa effekttoppar. När du har en effekttopp skjuter du till det från batteriet. Då behöver du inte betala elnätsägare för den effekttoppen.
Oscar Gustavsson nämner även lastbilsladdning.
– Elnätsanslutningen blir väldigt dyr om du ska ta allting från nätet. Du kan använda din elnätsanslutning till att ladda upp under två-tre timmar. Från batteri till lastbil kan du ladda samma energi på 20 minuter i stället.
För att den gröna omställningen ska fortsätta tycker Oscar Gustavsson att nätägarna behöver få tydligare krav på sig att ansluta fastighetsägares solcellsanläggningar till sina nät.
– Man märker att vissa fastighetsägare är förtvivlade. De vill göra investeringar, men de kan inte för de sitter helt och hållet i händerna på elnätsägarna. Vi har cirka 170 nätägare i Sverige och alla har sina egna principer lite grann.
Han tror inte att sänkningen av installationsavdraget för privatpersoner från 20 till 15 procent kommer att få någon större betydelse eftersom solceller ändå är relativt billiga i dagens läge.