Allt sedan tågen slutade gå på Norra Södermanlands järnväg 2007 har den gamla banvallen stått obrukad. Nu har kommunen tagit över Stenkvista-Kumla 2:5 – en av de gamla banvallsfastigheterna från Trafikverket och kommer även att överta ett antal byggnader längs banvallen mellan Hällberga och den nuvarande Svealandsbanan norr om Viptorp. Dessa byggnader kommer att överföras till Stenkvista-Kumla 2:5.
Eftersom större delen av den ombildade fastigheten inte kommer att ligga i trakten Stenkvista-Kumla, anser lantmäteriet att traktnamnet bör ändras. Ett traktnamn är namnet på en stadsdel eller by. Det nya namnet Sörmlandsbanan anses beskriva fastighetens karaktär bättre och får tummen upp av så väl kommunen som Trafikverket.
Ytterligare några fastigheter på banvallen längre österut mot Flen kan tas över av kommunen. Även dessa kommer att tillhöra trakten Sörmlandsbanan.
Indelningen i trakter grundas på indelningen i tidigare stadsregisterområden, stadsdelar, byar eller gårdar. Enligt Lantmäteriets ortnamnsmyndighet är syftet med det nya traktnamnet att bättre beskriva fastighetens läge och funktion.