"Vi vill skapa ett mer kreativt Eskilstuna"

Kreativiteten och positiviteten flödar nÀr deltagarna i projektet FrÄn idé till verklighet trÀffas för att utveckla sina idéer.

Telma Castro, Stanislaw Lux, Magnus Keineby, Anna Harryson, Rasmus Sörensen, Mats Boussard, Diane Furness och Christine Hedlund

Telma Castro, Stanislaw Lux, Magnus Keineby, Anna Harryson, Rasmus Sörensen, Mats Boussard, Diane Furness och Christine Hedlund

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2022-12-03 15:00

Projektet FrĂ„n idĂ© till verklighet drivs av kommunen och riktar sig till personer som vill ta nĂ€sta steg och utveckla sina affĂ€rsidĂ©er tillsammans med andra. Deltagarna fĂ„r vara med pĂ„ coworking-tillfĂ€llen pĂ„ Munktell Science Park. 

– Vi brukar börja med att alla fĂ„r presentera sig sjĂ€lva och sedan se över deltagarnas behov och utmaningar. Sedan hittar deltagarna lösningar sjĂ€lva eller tillsammans, sĂ€ger Rasmus Sörensen, nĂ€ringslivsutvecklare/affĂ€rsutvecklare pĂ„ kommunledningskontoret. 

– Det finns Ă€ven mĂ€ngder kunskaper av verktyg som vi kan ta fram vid coworking-tillfĂ€llena utifrĂ„n behov för att finna framgĂ„ngsfaktorer för att deltagarna ska lyckas förverkliga sina idĂ©er.

Rasmus Sörensen menar att projektet Ă€ven Ă€r en öppning för deltagarna att fĂ„ ytterligare vĂ€gledning via de organisationer i Eskilstuna som stödjer företagare som till exempel Nyföretagarcentrum, Almi, Create och Coompanion. 

undefined
AffÀrsutvecklaren Rasmus Sörensen vid tavlan och deltagarna Diane Furness och Christine Hedlund vid bordet.

Personer som Ă€r intresserade av att delta kan anmĂ€la sig pĂ„ kommunens hemsida. Det Ă€r drop in pĂ„ trĂ€ffarna som Ă€r tre timmar lĂ„nga. NĂ€sta tillfĂ€lle Ă€r den 21 december dĂ„ det Ă€ven blir julmingel. 

Vid coworking-tillfĂ€llet den 23 november deltog bland andra fotografen Mats Boussard som just nu hĂ„ller pĂ„ att starta en egen studio mycket tack vare den inspiration han fĂ„tt genom att vara med pĂ„ trĂ€ffarna med FrĂ„n idĂ© till verklighet. 

– Det hĂ€r har gett mig enormt mycket och jag har klivit fram mĂ„nga steg, sĂ€ger han. 

Mats Boussard har fĂ„tt hjĂ€lp av gruppdeltagaren Magnus Keineby att skapa en hemsida dĂ€r han kan sĂ€lja sina bilder. Magnus Keineby arbetar sjĂ€lv med ett projekt som kallas Kulskap. Det Ă€r en pedagogisk metod som gör det roligare att lĂ€ra sig olika saker. 

– Jag Ă€r som en kulspruta med idĂ©er ibland sĂ„ jag har svĂ„rt att rikta in mig. Genom Rasmus sĂ„ pitchade jag min idĂ© i InnovationsrĂ„det för nĂ„gon mĂ„nad sedan och de tyckte vĂ€l ocksĂ„ att idĂ©n var bra. De gillade det hĂ€r fokuset pĂ„ barn och ungdomar, men tyckte ocksĂ„ att jag mĂ„ste hinna ta nĂ€sta steg och paketera det hĂ€r sĂ„ att de kan fĂ„ se var det kan ta vĂ€gen. 

En annan idĂ©spruta i gruppen Ă€r den kreativa Christine Hedlund som vid detta tillfĂ€lle berĂ€ttade om sin idĂ© om planscher med japanska tecken. Efter att förra gĂ„ngen ha fĂ„tt i "hemlĂ€xa" att vĂ€lja ut nĂ„gra bilder hade hon bestĂ€mt sig för tre bilder. 

– Det ska vara positivt och glĂ€dje och kreativitet. Vi mĂ„ste ha mer positivitet hĂ€r i vĂ€rlden, sĂ€ger hon. 

Vid trĂ€ffen deltog Ă€ven konstnĂ€rerna Telma Castro och Stanislaw Lux som bland annat skapat den offentliga konsten i Årbytunneln dĂ€r barn och ungdomar fĂ„tt rita teckningar som sedan bearbetats av konstnĂ€rerna och omvandlats till betongreliefer. Telma och Stanislaw kallar sitt arbetssĂ€tt för parvulism. De har nu planer pĂ„ att skapa en "Castro Lux-park" bestĂ„ende av stora skulpturer som bygger pĂ„ barns teckningar. 

– NĂ€sta steg Ă€r att presentera det till alla kommuner, sĂ€ger Telma. 

Diane Furness frĂ„n Stallarholmen driver sedan 2019 företaget Diane Furness AB dĂ€r hon bland annat sysslar med förelĂ€sningar och interimsuppdrag. Hon fokuserar nu pĂ„ att utveckla sitt företag och sa vid trĂ€ffen att en utmaning Ă€r att komma ut pĂ„ sociala medier. 

Projektet startade för drygt ett Ă„r sedan. Konsulten Anna Harryson medverkar som affĂ€rsutvecklare. 

– Vi vill skapa ett Eskilstuna som Ă€r mer kreativt och dĂ€r fler mĂ€nniskor fĂ„r förverkliga sina idĂ©er, sĂ€ger hon. 

– I början bjöd vi in till event, men sedan bestĂ€mde vi oss för att vi behövde ha mer av den hĂ€r typen av öppna samtal. Kreativiteten bor nĂ„gonstans i samtalet och mötet med andra.

Rasmus Sörensen menar att projektet ligger rĂ€tt i tiden. 

– Vi har ocksĂ„ fĂ„tt bekrĂ€ftat behovet frĂ„n en sifoundersökning som gjordes 2020, som visar pĂ„ att var tredje svensk drömmer om att bli egenföretagare. Bland unga mellan 18 och 29 Ă„r vill till och med sĂ„ mĂ„nga som varannan bli företagare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!