Apropå detta hälsade vi i går på en klass på Rinman. Det var elever i årskurs 2 som höll på med matematik C, mycket grafer och liknande.
– Jag gillade verkligen matte i grundskolan. Då kändes det ganska enkelt. Nu har det blivit mycket klurigare med alla grafer och sånt, säger Sofie Hronek medan hon räknar ihop med klasskompisen Johanna Nilsson.
Båda har funderingar på att försöka få jobb som arkitekt.
– Då behöver vi nog matematiken på många sätt, tror Johanna.
Några meter bort sitter Jesper Qvarfordt och Pontus Enehöjd och räknar. Jesper hade ganska lätt för matte redan i grundskolan medan Pontus har börjat uppskatta det mer nu.
– Jag var inte nöjd med undervisningen i grundskolan. Då var det alldeles för mycket att bara sitta och räkna i en bok. Här diskuterar vi mer och löser problemen tillsammans. Det lär jag mig mer av.
Just den delen tror Jan Klintberg är viktig när det handlar om matematik.
– Det blir för teoretiskt att bara stirra i boken. Jag tror tyvärr att grundskolans resurser att hjälpa elever med särskilda behov är lite för små. Jag tror att många elever lär sig matematik bättre om de får samtala och att klassen lär sig tillsammans.
Hur viktigt är matte i dagens samhälle?
– Som jag ser det växer betydelsen hela tiden. Visst, det finns många hjälpmedel att använda sig av numera. Men kan du i stället förstå saker själv är det en stor trygghet i många sammanhang.