Halvledarbrist ger höga priser på begagnade bilar

Trots stegrande bränslepriser är marknaden för begagnade bilar så het att somliga betalar lika mycket för en begagnad bil som för en ny av samma modell. Att det är säljläge för den som har en bil att bli av med är säljarna på Bilia och KFL Bilcenter överens om.

Sanna Ljungstedt på Bilia berättar om en marknad där prisskillnaden mellan nytt och begagnat minskat markant.

Sanna Ljungstedt på Bilia berättar om en marknad där prisskillnaden mellan nytt och begagnat minskat markant.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-04-14 08:02

Det är ovanligt gott om svängrum i visningshallen hos Bilia Eskilstuna Toyota. Lokalen, som inte sällan haft trettio begagnade bilar på visning, har under onsdagen bara drygt hälften. De som ändå finns på plats väntas snart lämna bilhandlaren.

– Förr var det inte ovanligt att bilarna inte fick plats i hallen, nu ser det annorlunda ut. Begagnatmarknaden är vrålhet och bilarna säljs blixtsnabbt. Ibland är bilarna sålda redan innan de kommer in i hallen – vi har listor vi kan ringa och ibland kommer de inte ens ut på annons, säger Sanna Ljungstedt, säljare på Bilia.

Hon berättar att trycket på laddhybrider ökat särskilt mycket till följd av de höga bränslekostnaderna.

– Prisskillnaden mellan förbränningsmotorer och hybrid- och elbilar har blivit större sedan priserna på bränsle steg. Det blir stor skillnad i driftpris och folk är mer medvetna om det nu. 

undefined
Väntan på en ny bil kan vara lång – det gör att allt fler köper "skyltexemplaret".

Sanna Ljungstedt berättar att det alltmer skrala begagnatutbudet som syns i skuggan halvledarbristen, som sinkat leveranstiderna på nya bilar, lett till en marknad där prisskillnaden mellan nytt och begagnat minskat markant.

– Vi får ungefär samma pris för en två år gammal bil som för en ny. Ibland skiljer det kanske 30 000, men mellan en ny bil och en ett år gammal före detta hyrbil som gått 2000 mil skiljer det ibland ingenting. 

Så det här med att bilen tappar värde så fort man vrider om nyckeln...

– Det stämmer inte nu. Det är mycket på grund av den långa leveranstiden på nya bilar. Hade man stått med en ny och en gammal bil bredvid varandra hade man förstås valt den nya, men en del av våra bilar väntas kunna levereras först i mars nästa år. Det är leveranstiden det hänger på, och då är vi ändå ganska förskonade jämfört med andra, men det beror på halvledarbristen.

Betyder det att det är läge att sälja sin begagnade bil nu?

– Absolut. Vill man sälja eller byta upp sig får man väldigt bra betalt för sitt inbyte. Priset ligger högt på alla begagnade bilar oberoende av bilmärke.

undefined
Prisstatistiken för begagnatmarknaden det senaste året skvallrar om breda uppgångar.

Sanna Ljungstedt berättar att marknadsutvecklingen gjort företaget mer benägna att göra rena inköp av begagnade bilar snarare än att, som tidigare, främst sikta på att uppgradera befintliga kunder.

– Vi sitter oftare på aktioner och budar. Vi ringer också våra kunder som har "bytesmogna" bilar tidigare nu än förut, för det gäller ju att ha framförhållning. Annars riskerar kunden att få vänta länge när det är dags att byta. 

undefined
"Halvledarbristen och corona har faktiskt hjälpt vår verksamhet", säger Arne Skaale, säljare på KFL Bilcenter i Eskilstuna.

Hos KFL Bilcenter på Fagottvägen, som bara säljer begagnade bilar, märks samma trender av. Säljaren Arne Skaale berättar att pandemin och halvledarbristen gett affärerna ett uppsving.

– Halvledarbristen och corona har faktiskt hjälpt vår verksamhet. När folk avstod från att resa kunde de lägga lite mer pengar på en begagnad bil, och halvledarbristen gör ju leveranstiderna på nya bilar betydligt längre. När det är såhär blir det huggsexa på bilarna som faktiskt säljs, och det är likadant överallt. Det ringer folk från hela Sverige på våra annonser, säger han.

Han instämmer med Sanna Ljungstedts tips om att säljläge råder. Förutom det särskilda marknadsläget är det nämligen säsong för bilköp.

– Det blir mer tryck på våren och sommaren, så har man en bil övers ska man sälja den nu.

undefined
I visningshallen hos Bilia Eskilstuna Toyota är det gott om luft mellan bilarna.
Prisutveckling på bilar

Prisutveckling på begagnade bilar mellan februari 2021 och februari 2022

Elbilar, medianpris 360 000 kronor, upp +44 procent

Miljöbränsle/hybridbilar, medianpris 300 000 kronor, upp +9 procent

Bensinbilar, medianpris 180 000 kronor, upp +2,9 procent

Dieselbilar, medianpris 250 000 kronor, upp +13,6 procent

Källa: Blocket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!