Det är ovanligt gott om svängrum i visningshallen hos Bilia Eskilstuna Toyota. Lokalen, som inte sällan haft trettio begagnade bilar på visning, har under onsdagen bara drygt hälften. De som ändå finns på plats väntas snart lämna bilhandlaren.
– Förr var det inte ovanligt att bilarna inte fick plats i hallen, nu ser det annorlunda ut. Begagnatmarknaden är vrålhet och bilarna säljs blixtsnabbt. Ibland är bilarna sålda redan innan de kommer in i hallen – vi har listor vi kan ringa och ibland kommer de inte ens ut på annons, säger Sanna Ljungstedt, säljare på Bilia.
Hon berättar att trycket på laddhybrider ökat särskilt mycket till följd av de höga bränslekostnaderna.
– Prisskillnaden mellan förbränningsmotorer och hybrid- och elbilar har blivit större sedan priserna på bränsle steg. Det blir stor skillnad i driftpris och folk är mer medvetna om det nu.
Sanna Ljungstedt berättar att det alltmer skrala begagnatutbudet som syns i skuggan halvledarbristen, som sinkat leveranstiderna på nya bilar, lett till en marknad där prisskillnaden mellan nytt och begagnat minskat markant.
– Vi får ungefär samma pris för en två år gammal bil som för en ny. Ibland skiljer det kanske 30 000, men mellan en ny bil och en ett år gammal före detta hyrbil som gått 2000 mil skiljer det ibland ingenting.
Så det här med att bilen tappar värde så fort man vrider om nyckeln...
– Det stämmer inte nu. Det är mycket på grund av den långa leveranstiden på nya bilar. Hade man stått med en ny och en gammal bil bredvid varandra hade man förstås valt den nya, men en del av våra bilar väntas kunna levereras först i mars nästa år. Det är leveranstiden det hänger på, och då är vi ändå ganska förskonade jämfört med andra, men det beror på halvledarbristen.
Betyder det att det är läge att sälja sin begagnade bil nu?
– Absolut. Vill man sälja eller byta upp sig får man väldigt bra betalt för sitt inbyte. Priset ligger högt på alla begagnade bilar oberoende av bilmärke.
Sanna Ljungstedt berättar att marknadsutvecklingen gjort företaget mer benägna att göra rena inköp av begagnade bilar snarare än att, som tidigare, främst sikta på att uppgradera befintliga kunder.
– Vi sitter oftare på aktioner och budar. Vi ringer också våra kunder som har "bytesmogna" bilar tidigare nu än förut, för det gäller ju att ha framförhållning. Annars riskerar kunden att få vänta länge när det är dags att byta.
Hos KFL Bilcenter på Fagottvägen, som bara säljer begagnade bilar, märks samma trender av. Säljaren Arne Skaale berättar att pandemin och halvledarbristen gett affärerna ett uppsving.
– Halvledarbristen och corona har faktiskt hjälpt vår verksamhet. När folk avstod från att resa kunde de lägga lite mer pengar på en begagnad bil, och halvledarbristen gör ju leveranstiderna på nya bilar betydligt längre. När det är såhär blir det huggsexa på bilarna som faktiskt säljs, och det är likadant överallt. Det ringer folk från hela Sverige på våra annonser, säger han.
Han instämmer med Sanna Ljungstedts tips om att säljläge råder. Förutom det särskilda marknadsläget är det nämligen säsong för bilköp.
– Det blir mer tryck på våren och sommaren, så har man en bil övers ska man sälja den nu.