Göran känner sig lurad på elavtalet med EEM

Paret Göran och Annika Axelsson har haft bundet pris på sitt elavtal under många år. Nu skulle avtalet ändras och paret Axelsson räknade med att det bästa var att låta det fortsätta som tidigare, vilket även Eskilstuna Energi och miljös, EEM, rådgivare tyckte. När elpriset kom på print fick Göran och Annika en smärre chock – och för att bryta avtalet krävs de på 8 067 kronor.

"De vill ha 8 067 kronor för att ångra ett elavtal som vi inte vill ha. 8 067 kronor, det är hutlöst mycket! Man blir riktigt arg, det är nästan hela min pension som går åt för det", säger Göran Axelsson.

"De vill ha 8 067 kronor för att ångra ett elavtal som vi inte vill ha. 8 067 kronor, det är hutlöst mycket! Man blir riktigt arg, det är nästan hela min pension som går åt för det", säger Göran Axelsson.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2022-11-29 19:03

Göran och Annika Axelsson bor i en villa i Hällby och fick för några månader sedan papper hem från EEM om att det var dags att förlänga sitt elavtal. Göran Axelsson läste att EEM hade rådgivare på sitt kundcenter inne i stan så han åkte dit för att få bästa möjliga hjälp.

– Vi har alltid haft bundet avtal och alltid förlorat på det, man får ju betala för att vara skyddad. Nu på senare tid har det lönat sig när priset gått upp, men det får vi igen nu, säger Göran och fortsätter:

– Jag åkte ner och pratade med dem. De kunde bistå med råd stod det, men de hade inte många att ge. Jag förstod inte, jag borde sagt till att jag inte ville ha fortsättning på avtalet men fick uppfattningen att jag skulle låta det fortsätta bara.

undefined
"De vill ha 8 067 kronor för att ångra ett elavtal som vi inte vill ha. 8 067 kronor, det är hutlöst mycket! Man blir riktigt arg, det är nästan hela min pension som går åt för det", säger Göran Axelsson.

Tiden flöt på och för några veckor sedan trillade det nya avtalet ner i brevlådan hemma hos paret Axelsson. Det börjar gälla från den 1 december.

– Nu har de automatisk förlängt avtalet med ett år och gått in på det dyraste avtalet de har, konstaterar Göran och sänker blicken bekymrat ner i papperen från EEM.

Tidigare har de haft en elräkning på cirka 400 kronor i månaden, den nya kommer att hamna på närmare 5 000 kronor. I månaden.

– Det är tiodubblat, hur fan kan kommunen få göra så här, jag har inte skrivit på något avtal om detta, säger han med gråten i halsen.

Han åkte ner till EEM:s kundservice igen för att få räta på eländet och där hamnade han i kö fram till rådgivaren.

– Det var två par framför mig, pensionärer även dem. De hade råkat ut för precis samma sak som jag och var helt oförstående. De gick därifrån lika uppgivna som jag, de ryckte på axlarna åt eländet.

undefined
Göran Axelsson och hans fru Annika känner sig lurade av Eskilstuna Energi och miljö när det nya elavtalet tecknades, och summan det kostar att ångra sitt val.

Men med det nya elavtalet medföljde även en ångerblankett. Göran och Annika hoppades att det kunde vara räddningen i nöden.

– Jag åkte ner till EEM:s kundservice återigen för att få hjälp, men de hänvisade mig att ringa till deras kundtjänst för att få prata med rätt person om detta. De tog inte emot ångerblanketten.

Väl gjort, Göran åkte hem och sedan ringde hans fru Annika till EEM:s kundtjänst och fick prata med en kvinna där.

– Min fru sa att vi ville ångra avtalet och lämna in ångerblanketten. Då fick vi till svars att det kostade att ångra sig.

När de fick höra hur mycket det skulle kosta höll de på att trilla av stolen.

– De vill ha 8 067 kronor för att ångra ett elavtal som vi inte vill ha. 8 067 kronor, det är hutlöst mycket! Man blir riktigt arg, det är nästan hela min pension som går åt till det.

undefined
Pärmen med tidigare räkningar från Eskilstuna Energi och miljö ligger på bordet framför Göran Axelsson. Det nya elpriset är nära inpå tio gånger så dyrt mot det tidigare han och frun Annika hade.

Göran sitter i sitt kök och är både arg och ledsen. Han känner sig riktigt lurad, och av ett bolag som han verkligen litade på.

– Hade det varit en telefonförsäljare eller liknande hade jag varit på min vakt. Men ett kommunalt bolag litar man blint på, man tror ju att de vill göra det bästa för Eskilstunaborna. Ingen annan kan ju förnya ett avtal och sätta in det dyraste de har, kan det vara juridiskt riktigt? Och sen kräva 8 000 kronor för att häva det, jag känner mig lurad. Riktigt lurad, och jag är nog inte ensam om det. Jag trodde inte att ett kommunalt bolag jobbade så.

Det finns flera olika elavtal hos EEM och av något skäl har EEM valt att teckna det avtal som har det absolut högsta elpriset till paret Axelsson. I det gamla avtalet kostade elen 37,90 öre per kilowattimme innan moms för Göran och Annika. I det nya kostar elen 339,60 öre per kilowattimme.

– Det här är jättekonstigt. Hade de valt rörligt hade det blivit runt 1 700 kronor i månaden, nu blir det närmare 5 000. Fy fan, det här är för jävligt. Det är fler än jag som är drabbade och jag är säker på att det lär bli ännu fler framöver, avslutar Göran.

undefined
Göran Axelsson har svårt att förstå hur det kommunala bolaget Eskilstuna Energi och miljö kan ta ut över 8 000 kronor för att bryta ett elavtal han inte valt att ta.

På EEM förklarar de varför det har blivit som det blivit när man själv inte gör ett aktivt val av elavtal.

– Vi väljer rent generellt ett år. Det är vårt kortaste elavtal för fastpris, så just därför. Det är bland annat för att inte binda upp kunden längre då det är dyrt just nu, säger Anders Gradin, krafthandelschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM, och tillägger:

– Det bästa är förstås om man gör ett aktivt val själv.

Varför förlängs inte elavtalet i fem år som kunden hade tidigare?

– Det är enligt villkoren vi har, vårt kortaste fasta elavtal, oavsett vad priset är. Just nu är det dyrare med det korta, i ett annat skede kan det vara billigare med det korta. Vi gör inte om våra villkor efter marknaden, vi följer avtalsvillkoren som är skrivna.

Borde inte rörligt elpris vara det första elavtalet övergår till, det är billigast för kunden?

– Om kunden vill ha rörligt elavtal så får den teckna det, så det bästa är att kunden väljer själv, då får man det man vill ha.

Nu vill kunden ändra sitt elavtal då den insett hur dyrt det nya elavtalet med fast elpris blev.

undefined
Anders Gradin, krafthandelschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM.

Varför kostar det över 8 000 kronor?

– Det där är baserat på hur stor skillnad det är i pris. Det kan vara en gigantisk skillnad i och med att vi köpt in el till den nivån som kunden får betala. Skillnaden kan bli stor när man byter mot dagens pris. Det är skillnaden där emellan som kunden får betala.

– Men kunden har upp till 14 dagars ångerrätt från den dag de fått avtalet hemskickat. 

Att Göran och Annika tycker att EEM:s rådgivning inte var någon bra rådgivning beklagar Anders Gradin.

– Vi försöker vid varje tillfälle ge så bra råd som möjligt, men det är mycket svårt nu när priserna stiger och sjunker kraftigt. Det är svårt att bedöma vad priset blir framåt. Vi har en rådgivning på vår kundservice och jag tycker att vi har en bra rådgivning när vi jämför med våra konkurrenter.

Göran Axelsson var två gånger ner till er kundservice för att få rådgivning, men fick ändå inte hjälp till att få ett bra elavtal. Han litade på att ett kommunalt bolag gör det bästa för Eskilstunaborna men känner sig lurad, vad säger du om det?

– Vi är måna om Eskilstunaborna. Det är förstås jättetråkigt att höra att han känner sig lurad. Vi försöker att vara justa mot alla våra kunder, i alla lägen. Vi följer de avtal och villkor som vi har och måste även vara affärsmässiga och följa de avtal vi har ingått.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!