Granbarkborredrabbat virke samlas sedan en dryg månad tillbaka in på Eskilstuna kombiterminal för att skickas vidare med containertransportören GDL:s Svealandspendel till Göteborg.
– Eskilstuna ligger, rent geografiskt, bra till för att möjliggöra inleveransen av virket till en terminal med tillräcklig kompetens, säger Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.
Hantering och upplägget har möjliggjorts av många parter för att nå dit där Träfraktkontoret står idag.
– Från de enskilda skogsägarna och deras representanter, till Pär Svensson på Eskilstuna Logistik, Tomas Larsson på Wasa åkarn AB och Stefan Bergström på GDL. De ansvarar för marken, det fysiska arbetet på terminalen och effektiviteten i containertransporterna på bil och vidare på tåg till Göteborg, förklarar Ludwig Lövström.
Han berättar att upptagningsområden är framförallt riktat till Mellansverige där ett av de värst drabbade områdena i dagsläget är Sörmland.
– Affären drog vi igång redan för två år sedan tillsammans med min uppdragsgivare Woodrow. Efter den varma sommaren 2018 ökade granbarkborreangreppen lavinartat framförallt i Centraleuropa men även här hemma i Sverige. Värmen och torkan ledde till att insekten kunde svärma flera gånger om och bara i Tjeckien räknar man med att långt över 50 miljoner kubik granskog blivit förstörd, att jämföra med siffrorna för Sverige år 2020 på cirka åtta miljoner kubik.
Behovet för alternativa kanaler efter avverkningen av denna sortens virke behövs och den luckan fyller Träfraktkontoret genom detta upplägg.
– Utan en lösning som detta blir mycket av granbarkborrevirket nedklassat till brännved där priset som bjuds sällan täcker avverkningskostnaderna i dagsläget. En situation som såklart blir ytterligare mer förrädiskt för de redan drabbade skogsägarna.
Under kvartal två i år hoppas de hinna få ut cirka 100 containers från Eskilstuna.
– Detta upplägg och samarbete bådar för att vi allihopa ska kunna arbeta långsiktigt med affären och fortsätta långt förbi det ingångna kvartalet. Samtidigt önskar vi självklart hellre en avmattning i granbarkborreproblematiken och att vi i framtiden kan bygga affären kring en bredare spektra av produkter. Under 2020 importerade bara Kina cirka 4,8 miljoner kubikmeter barrtimmer och kurvan är konstant stigande. Detta ser vi som positivt då det är ett papper på att denna kanal är ett vinnande koncept.
Det finns många olika sätt att lasta rundvirke i containers och det är egentligen bara fantasin som sätter stopp menar Ludwig Lövström och förklarar hur det går till på Eskilstuna kombiterminal.
– Just i Eskilstuna kommer virket först lastas upp i en vagga som påminner mycket om timmerredena bak på en timmerbil. När vaggan är fullastad kommer en lastmaskin med en ”pusher” på och trycker in virket bakifrån. Pushern ser ut som en jättelik pizzaspade fast med skivan fäst på vertikalen istället för horisontellt. Maskinen trycker in den första traven i containern och sedan gör man om processen tills containern är fullastad.
Under onsdagen var det fullt pådrag på Eskilstuna kombiterminal där Ludwig Lövström var med under en packning av en container. Det granbarkborrdrabbade granvirket kapades först i längder av 3,9 meter. Därefter staplades virket i vaggan för att skjutas in i containern som är tolv meter lång. Detta gjordes tre gånger innan containern var full och gick vidare för gasning.
Efter fem dagar går containrarna sedan vidare via tåg till Göteborg.
– Virket skickas till Asien på stora containerbåtar från Göteborg. Enheterna som lastas ut via Eskilstuna kommer, efter att de ankommer Göteborg, lastas vidare på direktslingan som går till Asien med rederialliansen 2M, MSC och Maersk. De båtarna är i samma storleksklass som världens just nu mest berömda containerbåt Ever given som fastnade i Suez-kanalen tidigare i vår.
Var är slutdestinationen och vad händer med virket där?
– Vi har ett brett spektrum av destinationer ute i Asien, men hanteringen är praktiskt taget likadan på samtliga. Man sågar upp stockarna till konstruktionsvirke och byggnation. Som jag nämnde tidigare så hoppas vi tillsammans med vår kund på att kunna utveckla affären och även transportera färsktimmer för att vara en attraktiv kanal för både säljare och köpare i framgent, avslutar Ludwig Lövström.