När Patric Mälarsten, 56, som bor mellan Hällberga och Ärla, i måndags gick in på sin fiberleverantörs sida och sökte information om driftstörningar i sitt område möttes han av texten: "Yippie, inga fel!"
– Nej, det har inte varit yippie här på flera veckor – och det beror på att tv, datorer och allt annat som vi har uppkopplat inte fungerat sedan början av månaden. Det är inte bara jäkligt trist utan visar också hur skrämmande sårbart vårt samhälle har blivit.
Han och grannen Johan Hofsten, 48, som också saknar fiberuppkoppling, har sedan tjänsterna slutade att fungera hört av sig åtskilliga gånger till nätägaren och sina fiberleverantörer för att få problemet avhjälpt.
Men hittills har ingenting hänt.
– Jag skickade mejl och felanmälde till nätägaren Global Connect den 8 september. Det hände ingenting. Elva dagar senare ringde jag dem och fick besked att de inte hade någon felanmälan registrerad, säger Patric Märasten och fortsätter:
– Någon prognos för när de ska avhjälpa felet kunde de inte ge. De kom med ett gäng bortförklaringar som till exempel att de kanske behövde kommunens tillstånd för att åka ut och laga fiberkabeln. De är ett direkt osannolikt påstående.
Johan Hofsten ser också gärna att tekniken ska börja funka så snart som möjligt igen. Hans barnbarn bor i huset intill och de står också utan uppkoppling.
– Det är ju inte bara så att tv:n är en fantastisk barnvakt, ungarna får ju numer också alla sina läxuppgifter på datorn och då är det förödande när internet ligger nere för att någon har grävt av sladden, säger han.
Både han och Patric Mälarsten hade gärna sett bättre kommunikation från ansvariga aktörer och känner sig lite mobbade för att de bor på landet.
– Abonnemang och räkningar till olika tekniktjänster ska ändå betalas och då vill vi också att grejerna ska funka.
Magnus Norberg, affärsområdeschef för stadsnät på ESEM, fick under tisdagen vetskap om driftstörningen – och vad den beror på.
– Vår avdelning elnät håller på med omfattande kabeldragningar mellan Hällberga och Ärla och det var en av deras underentreprenörer som grävde av fibertråden den 6 september. Detta rapporterades också samma dag.
Efter det har ESEM varit i kontakt med nätägaren Global Connect flera gånger för att få skadan reparerad.
– Vår senaste kontakt med dem är från i dag och nu är deras besked att fibern ska lagas under denna vecka.