â Lokalproducerat Ă€r en stark trend som vi pĂ„ Ica tror bara kommer att fortsĂ€tta öka, inte minst under grillsĂ€songen som sammanfaller med att vi i Sverige har mĂ„nga lokala rĂ„varor i sĂ€song, sĂ€ger Lieselott Liljevik, trendanalytiker pĂ„ Ica, och fortsĂ€tter:
â Samtidigt uppger var tredje, 36 procent, ung person mellan 18 och 29 Ă„r att de har dĂ„lig koll pĂ„ vad som Ă€r i sĂ€song, vilket ju Ă€r en avgörande faktor för att kunna vĂ€lja lokalt. HĂ€r kan Ica och Ă€ven andra bidra med guidning för att underlĂ€tta.
Grillrapporten baseras pÄ en undersökning frÄn Kantar-Sifo, dÀr svenskarnas beteenden och instÀllning till grillande har kartlagts. Rapporten visar att den viktigaste faktorn för nÀstan en tredjedel, 32 procent, av svenskarna Àr att rÄvarorna pÄ grillen ska vara producerade i Sverige. 12 procent gÄr steget lÀngre och anser att lokalproducerat har störst betydelse nÀr de vÀljer vad de ska grilla.
Lokalproducerat Àr ocksÄ nÄgot som de flesta svenskar i dag prioriterar framför ekologiskt vid val av mat till grillen, 74 procent vÀljer hellre lokala rÄvaror medan 19 procent föredrar ekologiska. Den största anledningen till att vÀlja lokalproducerat Àr för att stötta sina lokala bönder, det tycker 54 procent.
â Vi jobbar hela tiden med nya projekt för att stötta lokala bönder och fĂ„ fler leverantörer att vĂ„ga satsa i sin region, men vĂ„r största styrka nĂ€r det kommer till nĂ€rproducerat Ă€r vĂ„ra Ica-handlare, sĂ€ger Gisela Pinto, ansvarig för lokala leverantörer pĂ„ Ica, och fortsĂ€tter:
â Tack vare att alla vĂ„ra butiker Ă€r fria att vĂ€lja sitt egna sortiment Ă€r det enkelt för handlare att ta in spĂ€nnande produkter frĂ„n lokala leverantörer för att möta kundernas ökade efterfrĂ„gan,
Den mat som vi svenskar helst lÀgger pÄ grillen Àr fÄgel, 46 procent, tÀtt följt av kött, 41 procent. DÀrefter Àr det en stor skillnad ner till plats tre, fisk och skaldjur, 12 procent.
De viktigaste faktorerna till vad svensken vÀljer för mat att grilla Àr framförallt att köttet Àr svenskt, det tycker 32 procent. DÀrefter följer kvalitet och smak.
PÄ frÄgan om varför man inte alltid vÀljer lokalproducerade rÄvaror svarar 34 procent att priset Àr anledningen. DÀrefter Àr svaren att det finns för fÄ vegetariska eller animaliska alternativ.