Guldägg till Eskilstunabyrå

PR-byrån Agent Kommunikation, med kontor bland annat i Eskilstuna, har lagom till vårens stora helg förärats ett väldigt speciellt, och väldigt prestigefyllt, påskägg. Detta tack vare ett bedrägeri.

Eskilstuna2009-04-03 20:44

I torsdags, för 49:e året, hölls reklambranschens stora fest Guldägget i Konserthuset i Stockholm. Och det var i PR-klassen det åtråvärda förstapriset gick till det två man starka företaget med Eskilstuna-anknytning. PR-konsult Marko Määttä har sitt kontor i Munktell Science Park, hans kollega sitter i Stockholm.

Agent Kommunikation prisas för ett pr-arbete byrån gjorde för A non smoking generation i våras. Marko Määttä berättar om kampanjen Deception by Marlboro.
- Tanken var att vi skulle visa hur de stora tobaksbolagen jobbar, hur de marknadsför sina varumärken mot unga människor genom att använda parfym, kläder, produktplaceringar i filmer och liknande. Vi byggde upp lanseringen av parfymen som om det var på riktigt, med påkostade event och annonser, och vi arbetade med ett stort gäng experter i branschen.


Det var bara det att den till synes glamorösa parfymen luktade gammal fimp.
- Vi väntade tills diskussioner kom igång och modebloggare skrev om produkten inför den utlovade världslanseringen, innan vi avslöjade bluffen.


Och den måste gett önskad effekt. Er kampanj blev så uppmärksammad och uppskattad att ni fått ta emot reklambranschens finaste pris, ett guldägg. Grattis!

- Tack, ja vi är jätteglada, och jag tycker att utmärkelsen är speciellt rolig för vår modiga uppdragsgivare. I år har A non smoking generation jobbat i 30 år med att informera unga om tobakens verkningar. Det är värt ett pris i sig.

Läs hela artikeln i lördagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om