Guldklimpen går stärkt ur krisen: "Vi anar vårluft"

Modevisningar på webben och möjlighet för kunder att boka egen shoppingtid i butiken. Guldklimpen Underkläder AB har tagit nya grepp under coronatiden.

Tove Friede och Marie Oscarsson driver Guldklimpen Underkläder AB.

Tove Friede och Marie Oscarsson driver Guldklimpen Underkläder AB.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2021-02-17 12:30

– Vi har verkligen försökt tänka om och ställa om för att fixa det här och inte fastna i det negativa. Man har haft sömnlösa nätter och man har grubblat mycket, men nu går vi förhoppningsvis mot bättre tider. Vi anar vårluft, säger delägaren Tove Friede.

Guldklimpen, som säljer kläder och underkläder till kvinnor, drabbades till en början hårt när pandemin slog till på allvar i mars förra året.

– Det var ju som att någon spikade igen dörren, säger Tove Friede.

Hon och butikens grundare Marie Oscarsson hade aldrig tidigare upplevt en så dålig försäljning. Till att börja med korttidspermitterades personalen och så småningom slutade ett par anställda. När trycket från pandemin minskade till sommaren vände kurvorna dock uppåt igen – och det med besked.

– Vi hade en fantastisk sommar. Vi hade all time high i juni. Det var helt galet. Det var skönt för då hade vi lite på fötterna när den andra vågen drog igång, säger Tove.

Den andra vågen har dock inte varit lika tuff för butiken på Stenmansgatan 7. Marie och Tove har kämpat hårt för att rädda sitt livsverk.

– Vi har kört modevisningar på webben och vi hade en utomhusmodevisning som var jätteuppskattad, säger Tove.

undefined
Guldklimpen, med grundaren Marie Oscarsson, säljer kläder och underkläder till kvinnor.

Guldklimpen har även börjat erbjuda kunder möjlighet att boka egen shoppingtid i butiken tillsammans med personal som håller avstånd.

– Vi har haft extra öppet för de som inte vågar komma vid ordinarie öppettider. Det har varit både på morgnar och på kvällar. Det har funkat jättebra. Många har uppskattat det och vågat komma. Det har gjort att vi har haft ett ganska jämt flöde, säger Tove.

Guldklimpen har kunnat hantera en del av den minskade försäljningen tack vare att butiken jobbar med leverantörer som har korta leveranstider.

– Självklart har vi tappat i omsättning, men vi har även klarat att parera det genom att vi gör våra inköp med ganska kort varsel. Förr om åren låg vi på mycket längre hålltider än vad vi gör idag, säger Tove.

Butiken har klarat av att vara lönsam under coronatiden. Julhandeln blev mycket stark.

– Det är vi både förvånade och tacksamma för. Det känns som att folk har prioriterat sin lokala handel, säger Tove. 

undefined
Butiken har klarat av att vara lönsam under coronatiden.

Ägarna kan även glädja sig åt att Guldklimpens webbutik har haft en bra utveckling. 

– Vi känner att vi har kommit stärkta ur krisen. Vi tänker fortsätta att försöka ha så mycket event och grejer som man bara får lov till, och får vi inte ha dem fysiskt kör vi dem på webben.

Tankar finns till och med på att – något försenat – fira butikens 20-årsjubileum som skulle ägt rum i september, men som blev inställt på grund av pandemin.

– Det hade vi stora planer för, så vi kommer att räkna fel och ha 20-årsjubileum ett annat år, säger Tove med ett skratt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!