Gymleco växer och behöver ett nytt Europalager som byggs i Eskilstuna logistikpark. Lagerkapaciteten utökas sex gånger mot dagens lager i Stockholm och kommer att hyras.
– Vi tittade på Eskilstuna redan innan vi signade kontraktet för de lokaler vi har i dag, och det var för fyra år sedan, säger Monica Sotkasiira, vd på Gymleco, och fortsätter:
– Vi valde Eskilstuna då det ligger centralt i Sverige med bra infrastruktur och närhet till många kunder.
Lagret byggs nära restaurangerna som ligger vid Kjulaavfarten från E20 och blir på 10 000 kvadratmeter.
– Vi har inte tillräckligt med plats i lagret i dag vilket vi kommer att ha i det nya lagret.
Förutom lager ska det fungera som logistikcenter, ha ett stort showroom, en fotostudio, kontor, en produktionslinje med pulverlackering och ett produktionsutrymme. Allt ska vara klart i slutet av 2022.
– Vi tror på att investera i vår svenska produktion då vi kan se många fördelar med att ha det inhemskt. Våra leveranstider kommer minska, vi kommer kunna hålla ner priserna och vi kan göra ännu fler speciallösningar till våra kunder. Vi vill fortsätta behålla kontrollen av hela verksamheten så att vi säkerställer att kunderna får det dom förväntar sig, det vill säga en produkt av högsta kvalité, menar Monica Sotkasiira och fortsätter:
– Detta går helt i led med vårt hållbarhetsarbete och miljötänk. Vi valde att bygga huset från grunden så att vi kan vara med och verkligen påverka. Det blir ett modernt och hållbart logistikcenter, utformat ur miljöperspektiv. Vi ser även fram emot att skapa fler arbetsmöjligheter i kommunen och letar redan efter nya talanger.
De har anställt fem personer det senaste halvåret till det nuvarande lagret och fler ska anställas till det nya kommande lagret i Eskilstuna.
– Hur många som kommer att behövas kan jag inte säga i dag.
De satsar hårt på ett 300 kvadratmeter stort showroom som ska ha ett brett utbud av deras träningsutrustning i ett supermodernt gym.
– Vi är otroligt tacksamma över den expansionen vi kunnat göra och ser fram emot att bli ännu bättre leverantörer till våra kunder runtom i Europa, säger Monica Sotkasiira och avslutar med en cliffhanger:
– Vi ser detta som ett stort steg i en längre framtidsplan. Siktet på en annan stormarknad finns redan, men det är längre fram i tiden.