Sedan i söndags är ett av körfälten avstängda på Hamngatan mellan Nybron och Drottninggatan, mitt inne i centrala Eskilstuna. Orsaken är att stenbeläggning på tre partier ska repareras.
Tydliga skyltar och avspärrningar visar att trafikanterna ska välja en annan väg. Men det hjälper inte.
När tidningens utsända tar en titt på platsen uppmärksammas genast en personbil som saktar ner och konstaterar avstängningen, för att sedan helt frankt ändå svänga in, i den mötande körbanan. Efter några tiotal meter i vänstertrafik får bilisten möte, men lyckas till slut ändå krångla sig fram och ta sig ut ur arbetsområdet.
Det här var ingen unik händelse enligt Rasmus Södermark, arbetsledare på entreprenören Markdesign.
– Folk skiter i avspärrningarna och kör in i motsatt riktning och sen får de möte. Det är både respektlöst och farligt, det är ju välskyltat från alla håll. Vi har grävt hål som är 50 centimeter djupa, kör man ner där fastnar man. Det går ju inte att komma loss. Hade nån kört ner när vi gjutit hade de ju fastnat i betongen.
Stör det här ert arbete på platsen?
– Nja, man står ju mest och skakar på huvudet. Vad ska man säga?
Skyltning leder om trafiken via Kyrkogatan, Nygatan och Drottninggatan, men vissa trafikanter tar andra innovativa vägar.
– En del kör vägen förbi teatern och tar sig sen ut i rondellen via cykelbanan, säger Rasmus Södermark.
En tredje otillåten genväg som en del trafikanter väljer är via Fristadstorget och Rademachergatan, som nyligen stängdes av för biltrafik efter att ha varit öppen i nästan två år medan arbetena på Drottninggatan pågick.
– Vi lämnade förslag till kommunen på Rademachergatan som alternativ väg. Men de skulle stänga torget en viss vecka.
Att snön kom har inte besvärat Rasmus Södermark och hans kolleger.
– Det går bättre än planerat på grund av förutsättningarna i marken. Vi störs inte ett dugg av snön.
Under måndagen göt de betong, som fick härda under tisdagen. Tidigt på onsdagsmorgonen ska personalen åter vara på plats för att färdigställa arbetet. Då kommer båda körfälten att stängas av. Senast på torsdag ska det första körfältet öppnas för trafik medan det andra är fortsatt stängt.
– Förhoppningsvis är vi klara och kan öppna helt på fredag, säger Rasmus Södermark.