För två veckor sedan skedde de första leveranserna från Coops lager till tre butiker i Dalarna.
– Vi är inne i en testperiod och rampar upp enligt plan. I dagsläget kör vi ut torra varor till 23 butiker, samtliga i Dalarna. Och snart utökar vi med lika många butiker till. Sedan tar vi en paus under julen, då tar vi det lite piano. Ingenting får gå fel under julen, så är det bara, säger Örjan Grandin.
Den 56-årige civilingenjören, specialiserad inom maskinteknik, är märkbart lugn när han visar runt inne på det lager som i stora stycken är hans skapelse.
Redan när han kom till Coop 2011 förde han fram idén till ledningen om att bygga ett automatiserat lager.
– Jag fick nej för att vi då behövde investera i våra butiker. Jag jobbade istället med att effektivisera i befintlig logistikverksamhet. I början av 2016 lämnade jag Coop för att utveckla Mekonomens nya lager. 2017 var jag tillbaka på Coop och då var tiden mogen. Jag fick i uppdrag av koncernledningen att utveckla och kraftigt förbättra lagerverksamheten.
2020 tog Coops styrelse det historiska beslutet att investera i en ny helautomatiserad varuterminal. Att Eskilstuna blev platsen för lokaliseringen berodde på en rad olika skäl berättar Örjan Grandin.
– Först och främst är det geografiska läget väldigt bra och här fanns också det stora markområde vi behövde. Andra viktiga faktorer rör närheten till ett bra vägnät, järnvägsanslutning samt tillgången på arbetskraft, säger han och tillägger att samarbetet med Eskilstuna kommun fungerat mycket tillfredsställande.
– De är otroligt företagsvänliga, jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande.
Coop räknar med att mellan 400 och 500 personer ska vara anställda när anläggningen är i full drift i slutet av sommaren 2024. Runt 130 personer kommer att följa med från de två lager, i Västerås och Bro, som Eskilstunaterminalen kommer att ersätta. Resten har, och ska, rekryteras.
– Av dem som anställts hittills är 40 procent kvinnor, vilket vi är väldigt glada för. Traditionellt har den här branschen varit mansdominerad och vi har medvetet strävat efter att skapa en bra balans och att arbetet ska passa alla, säger Örjan Grandin.
På plats inne i det gigantiska lagret är det gott om personal i Coopgröna kläder som samlas i grupper runt de olika arbetsstationerna.
– Många är ovana med tekniken och vi är inne i en upplärningsfas där vi testar och trimmar in. Om något går fel i det här skedet har vi beredskap.
Till påsken tas nästa steg i leveranskedjan då färska och kylda varor ska köras ut till butikerna. Går allt enligt plan, vilket alla inblandade räknar med, sker full driftsättning i slutet av sommaren då 800 butiker runtom i landet får sina varor levererade från Eskilstuna.
– Den stora utmaningen är att kunna möta butikernas behov, att ha rätt mängd av de varor som butikerna beställer. Men hittills har allt rullat på enligt plan. Jag är helt förbluffad över att det gått så problemfritt, det är fantastiskt vad man kan göra med matematik och statistik, säger Örjan Grandin och syftar på den extremt höga grad av modern teknologi som varuterminalen utgörs av.
Att intresset utifrån är stort är närmast en underdrift.
– Vi har hela branschens ögon riktade mot oss, det är ju trots allt ett av världens största helautomatiserade lager vi bygger.