Han är hjärnan bakom Coops superlager

På Coops enorma varuterminal i logistikparken har verksamheten dragit igång successivt, något som följs med spänning av Coop logistiks vd Örjan Grandin, hjärnan bakom det helautomatiserade jättelagret. "Jag är förbluffad över att det går så problemfritt", säger han.

Örjan Grandin är vd på Coop Logistik och den som varit tongivande i skapandet av det nya jättelagret i logistikparken.

Örjan Grandin är vd på Coop Logistik och den som varit tongivande i skapandet av det nya jättelagret i logistikparken.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2023-11-30 04:45

För två veckor sedan skedde de första leveranserna från Coops lager till tre butiker i Dalarna.

– Vi är inne i en testperiod och rampar upp enligt plan. I dagsläget kör vi ut torra varor till 23 butiker, samtliga i Dalarna. Och snart utökar vi med lika många butiker till. Sedan tar vi en paus under julen, då tar vi det lite piano. Ingenting får gå fel under julen, så är det bara, säger Örjan Grandin.

undefined
Örjan Grandin visar tidningens reporter var de färdigpackade varupallarna ska komma ut. Han berättar också att varuterminalen i full drift kommer att minska Coop-koncernens leveranskostnader med upp till en miljon kronor om dagen jämfört med den hittillsvarande distributionskedjan.

Den 56-årige civilingenjören, specialiserad inom maskinteknik, är märkbart lugn när han visar runt inne på det lager som i stora stycken är hans skapelse.

Redan när han kom till Coop 2011 förde han fram idén till ledningen om att bygga ett automatiserat lager.

– Jag fick nej för att vi då behövde investera i våra butiker. Jag jobbade istället med att effektivisera i befintlig logistikverksamhet. I början av 2016 lämnade jag Coop för att utveckla Mekonomens nya lager. 2017 var jag tillbaka på Coop och då var tiden mogen. Jag fick i uppdrag av koncernledningen att utveckla och kraftigt förbättra lagerverksamheten.

undefined
Lugnet före stormen. I dagsläget körs varor ut till 26 butiker, samtliga i Dalarna. När lagret tas i full drift handlar det om 800 butiker.

2020 tog Coops styrelse det historiska beslutet att investera i en ny helautomatiserad varuterminal. Att Eskilstuna blev platsen för lokaliseringen berodde på en rad olika skäl berättar Örjan Grandin.

– Först och främst är det geografiska läget väldigt bra och här fanns också det stora markområde vi behövde. Andra viktiga faktorer rör närheten till ett bra vägnät, järnvägsanslutning samt tillgången på arbetskraft, säger han och tillägger att samarbetet med Eskilstuna kommun fungerat mycket tillfredsställande.

undefined
Än så länge är det glest mellan lastbilarna till de 99 portarna.

– De är otroligt företagsvänliga, jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande.

Coop räknar med att mellan 400 och 500 personer ska vara anställda när anläggningen är i full drift i slutet av sommaren 2024. Runt 130 personer kommer att följa med från de två lager, i Västerås och Bro, som Eskilstunaterminalen kommer att ersätta. Resten har, och ska, rekryteras.

undefined
40 procent av de som rekryterats till Coops lager är kvinnor. Nyanställda terminalarbetarna Emma Sypula och Emma Waldebring är två av dem.

– Av dem som anställts hittills är 40 procent kvinnor, vilket vi är väldigt glada för. Traditionellt har den här branschen varit mansdominerad och vi har medvetet strävat efter att skapa en bra balans och att arbetet ska passa alla, säger Örjan Grandin. 

undefined
Det finns en del aktiviteter att välja på för personalen när det är dags för rast.

På plats inne i det gigantiska lagret är det gott om personal i Coopgröna kläder som samlas i grupper runt de olika arbetsstationerna. 

– Många är ovana med tekniken och vi är inne i en upplärningsfas där vi testar och trimmar in. Om något går fel i det här skedet har vi beredskap.

undefined
Än så länge hanteras bara torra varor vid lagret. Runt påsk ska även färska och kylda varor in i leveranskedjan.

Till påsken tas nästa steg i leveranskedjan då färska och kylda varor ska köras ut till butikerna. Går allt enligt plan, vilket alla inblandade räknar med, sker full driftsättning i slutet av sommaren då 800 butiker runtom i landet får sina varor levererade från Eskilstuna.

– Den stora utmaningen är att kunna möta butikernas behov, att ha rätt mängd av de varor som butikerna beställer. Men hittills har allt rullat på enligt plan. Jag är helt förbluffad över att det gått så problemfritt, det är fantastiskt vad man kan göra med matematik och statistik, säger Örjan Grandin och syftar på den extremt höga grad av modern teknologi som varuterminalen utgörs av.

undefined
Det finns 58000 pallplatser i det 36 meter höga lagret för inkommande torrvaror.

 Att intresset utifrån är stort är närmast en underdrift. 

– Vi har hela branschens ögon riktade mot oss, det är ju trots allt ett av världens största helautomatiserade lager vi bygger.

Cooplagret

Den helautomatiserade terminalen i logistikparken ska utgöra hjärtat i Coops varuförsörjning och förse 800 butiker med varor. 

1,6 miljarder konsumentförpackningar kommer strömma igenom anläggningen på ett år. 30 procent av transporterna till och från terminalen sker via järnväg. 170 lastbilar kommer köra till och från anläggningens 99 portar under ett dygn.

Byggnaden har en totalyta på 109 000 kvadratmeter med tre olika höjder, 15, 26 och 36 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!