"Jag förstod ganska omgående att det här var en bluff"

Han hade precis betalat en faktura för den vanliga gravskötseln från kyrkogårdsförvaltningen i Eskilstuna. Då dök det upp en ny faktura i brevlådan.

Flera gravrättsägare till gravar i Eskilstuna har i veckorna fått fakturor som egentligen är erbjudanden. En man har reagerat på hur erbjudandet är utformat.

Flera gravrättsägare till gravar i Eskilstuna har i veckorna fått fakturor som egentligen är erbjudanden. En man har reagerat på hur erbjudandet är utformat.

Foto: Privat/Lisa Hölne montage

Eskilstuna2022-03-22 06:15

Mannen, som vill vara anonym, har sina föräldrar begravda på Klosterkyrkogården i Eskilstuna. Han är en av alla som nyligen fått en faktura med erbjudande om gravtvätt från Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB.

– Man är ju vaksam på fakturor överhuvudtaget. Det är mycket bluffakturor i omlopp. Och i det här fallet så hade jag ganska nyligt betalat en faktura till kyrkogårdsförvaltningen i Eskilstuna och då blir man extra uppmärksam när det kommer en faktura till på gravskötsel. Jag förstod rätt omgående att det här var en bluff, säger mannen och fortsätter:

– Det är dessutom en kostnad som är ungefär dubbelt så hög som den skulle vara om man bad kyrkogårdsförvaltningen om samma sak.

undefined
Brevet är adresserat till anhörig för och så den avlidnes namn. Gravnummer och gravplats står också med.
undefined
"Den är ovanligt smart utformad. Fakturan är välgjord." Så säger mannen om fakturan från Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB.

Han tar fram fakturan och tittar på den. Den är adresserad till anhörig för och så den avlidnes namn. Gravnummer står med.

– Den är ovanligt smart utformad. Fakturan är välgjord. De har också skrivit smart, ur deras synpunkt, att om betalning inte sker så upphör erbjudandet och att påminnelse och inkassokrav kommer inte att skickas ut. Och det skyddar dem ju från att göra något uppenbart kriminellt.

Det han reagerar på är att det är lätt att tro att den här fakturan är den vanliga fakturan man brukar få för gravskötsel och att det finns risk att man betalar den i tron om att det är något man ska betala. Och han är rädd att många har råkat göra just det.

– Det är säkert på det sättet att huvuddelen av de som man skickar det här till är äldre människor som är angelägna om att sköta sig på alla möjliga sätt och det är säkert många som, och det ser man ju på företagets resultaträkning, går på det här. Det är en riktigt lönsam affär.

2020 omsatte företaget fyra miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på 1,6 miljoner.

– Det är riktigt bra netto.

Efter att ha fått fakturan bestämmer sig mannen för att ta kontakt med kyrkogårdsförvaltningen och med Eskilstuna kommun och kommunens konsumentvägledare.

– Jag mejlade både till kyrkogårdsförvaltningen och till kommunen och tyckte att de skulle göra någonting åt det här. Rent juridiskt kan man säkert inte säga att det är kommunens ansvar att göra något annat än att kontakta sin konsumentombudsman. Men om man ser på det lite vidare så... Det här drabbar ju många av kommunens invånare, gamla trogna skattebetalare. Jag tycker att en kommun borde göra mera. Jag tycker att det är ganska allvarligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!