Han överväger att ta bilen till jobbet i stället

– 20 minuter längre restid låter kanske inte så farligt, men räknat på ett arbetsår blir det ytterligare 83 timmar på ett tåg. Till vilken nytta? Det frågar sig Jonas Malmqvist, som tågpendlar varje dag mellan hemmet i Eskilstuna och jobbet på Arlanda. Efter en och en halv vecka med nya tidtabellen funderar han på att ta bilen i stället.

Eskilstuna2016-12-28 07:36

– Eftersom jag även är beroende av Arlanda Express för att ta mig till jobbet skulle jag kunna spara in en halvtimme om dagen genom att börja köra bil till jobbet. Det blir en ökad kostnad, men i mitt fall är det tiden som är mest värdefull, säger han.

Jonas Malmqvist har pendlat till Stockholm sedan 2009.

– Jämfört med min fru som arbetar i Eskilstuna och har nära till jobbet är mina dagar väldigt långa. Jag lägger elva-tolv timmar på arbete och tågpendling och där någonstans går min smärtgräns.

Hittills har han ändå alltid försvarat sina restider med att det kommer att bli bättre, till exempel när dubbelspåret förbi Strängnäs står klart.

Men efter den senaste förändringen av tidtabellen känner han att gränsen är nära.

– Jag kan bara konstatera att läget har försämrats kraftigt. Jag kommer inte att kunna leva med de här förändringarna tills de nya tågen är i drift, dit är det ju mer än två år!

Det är inte bara längre restider som plågar pendlarna på Svealandsbanan. Att SJ dessutom har ersatt dubbeldäckarna med loktåg har ytterligare försämrat resandet. Loktågen har sämre standard på flera punkter. Till exempel saknas trådlöst nätverk ombord.

– Wifi är inte livsviktigt, men det underlättar om du vill kunna jobba på tåget. Själv använde jag ofta uppkopplingen då mottagningen var bättre än mitt mobilabonnemang, säger Jonas Malmqvist.

Avsaknaden av luftkonditionering i de svartmålade vagnarna gör dem olidliga heta sommardagar.

– De varmaste dagarna blir det utan problem 35-40 grader i vagnarna. Sommartid undvek jag alltid avgångarna som trafikerades med loktåg av just den anledningen.

Dessutom är det stundtals mycket trångt på morgontågen, särskilt för resenärer som stiger på tåget efter Strängnäs.

– De som kliver på i Läggesta och Nykvarn får finna sig i att ståplats gäller, säger Jonas Malmqvist.

– Dessutom har det varit förseningar. Tåget som går 06.31 från Eskilstuna har varit upp till en kvart försenat under den första veckan. Hoppas det är tillfälligt, annars får jag lägga på ytterligare 40 timmar på mitt årliga resande.

Nu ligger det alltså nära till hands att Jonas Malmqvist ger upp kollektivåkandet och börjar bilpendla i stället. Det finns också andra, mera drastiska, lösningar.

– Jag måste överväga att byta jobb, veckopendla eller flytta. För Eskilstuna kommun kan tyvärr inte längre marknadsföra sig som en pendlingsvänlig kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!