Handlare storsatsar på Halloween

Halloweenfirandet har blivit en tradition i många svenska hem. För många butiker är högtiden ett bra tillfälle att locka fler kunder.

Pernilla Söderqvist är butikschef på Dollarstore i Eskilstuna.

Pernilla Söderqvist är butikschef på Dollarstore i Eskilstuna.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2021-10-20 05:59

Halloween är en högtid som vuxit sig stor i Sverige under de senaste 30 åren. Den egentliga dagen för firandet är den 31 oktober, men i vissa butiker har det redan skyltats i flera veckor. Dollarstore i Eskilstuna har ett stort sortiment av Halloweenprylar.

– Anledningen till det är att kunderna efterfrågar mycket Halloween, säger butikschefen Pernilla Söderqvist.

Svensk Handel gjorde en rapport inför Halloween 2019 som visade att den genomsnittliga Halloweenfiraren lägger cirka 300 kronor på högtiden.

– För några butiker i handeln är Halloween en av årets bästa försäljningsperioder, försäljningen av maskeradkläder och pumpor ökar onekligen, säger Hans Tjernström, presschef vid Svensk Handel.

undefined
Den genomsnittliga Halloweenfiraren lägger cirka 300 kronor på högtiden.

Dollarstore började sälja Halloweenprodukter redan i början av september. Halloweenprylarna finns på säsongsavdelningen där det på sommaren säljs trädgårdsprodukter. Efter Halloween fylls avdelningen helt med julprodukter. Pernilla Söderqvist och hennes kollegor tycker att det är lite extra roligt att jobba med Halloweenartiklar.

– När Halloween kom så ville alla vara med och plocka upp artiklarna just för att det är så hajpat och kul. Vi blir väldigt glada när man ser hur glada kunderna blir över vårt stora sortiment.

– Jag tror att folk ser det som en lite kul grej, att det händer någonting som man kan få fira lite.

Dollarstore har bland annat sålt många muggar och glas. Skeletten har också varit väldigt populära.

– Sedan har vi sålt mycket pyssel, ljuslyktor och utklädnadsdräkter.

undefined
Var tredje butik satsar på en kampanj i samband med Halloween.

Enligt Svensk Handels rapport är högtiden allra populärast bland de unga där 8 av 10 uppmärksammar Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder. Var tredje butik satsar på en kampanj i samband med Halloween. Även om många svenskar uppmärksammar Halloween ligger vi fortfarande en bra bit efter USA där två av tre firar Halloween och i genomsnitt lägger 850 kronor på Halloweenrelaterade produkter.

Lekia på Tuna Park säljer Halloweenprodukter.

– Vi vill se till att de yngre, nyfikna barnen som ska gå på sina Halloweendiscon och kalas hittar någonting som passar dem. Våra dräkter och tillbehör är inte så skrämmande, säger Nicklas Petersson som driver butiken tillsammans med Åsa Wilkinson Petersson.

Enligt Nordiska museet har Halloween växt sedan 1990-talet. Högtiden har blivit populär främst bland barn och ungdomar. Halloween handlar mycket om att barn retar och provocerar de vuxna, men på ett lekfullt sätt. Halloween firas sedan ett par årtionden i Sverige den 31 oktober. Med ursprung i USA har framför allt barn tagit över seden att retas med vuxna, gärna utklädda till skräckmonster.

Nicklas Petersson på Lekia tycker att det är viktigt att hålla isär det busiga Halloweenfirandet och det allvarsamma Allhelgona då man minns de som lämnat det här livet.

– Jag tycker att det är noga att inte blanda ihop de två sakerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!