I tolv år har två lyktstolpar lyst upp i mörkret vid infarten mot Klinten, Ransten, Ostra knall och Ostra hage, utmed Mälarvägen, enligt de boende.
Men i höstas slutade de lysa – något som har bekymrat Hans Bergström och hans grannar i månader.
– Det är väldigt svårt att hitta den här infarten när det är mörkt. Det är även ett trettiotal skolbarn som går den här vägen varje morgon när de ska ta skolbussen in till stan, säger han.
Sedan dess har Hans Bergström varit i kontakt med kommunen i hopp om att belysningen ska lagas. Men inget har hänt förrän i början av den här veckan – då togs lyktstolparna bort helt.
– Kommunen meddelade en annan här i området som också varit involverad i frågan att de åtgärdat problemet – genom att ta bort lyktorna.
Ett beslut som Hans Bergström anser bryter mot lagen. Det eftersom de två andra infarterna i närheten har lyktstolpar.
– Enligt kommunallagen ska man behandla alla medlemmar i en kommun lika och det gör man inte. Man diskriminerar oss 300 fastighetsägare här, genom att inte låta oss få belysning.
Nu har han valt att ta ärendet vidare till förvaltningsrätten i Linköping.
– Mig rör det väl inte så mycket för jag har inga småbarn. Men jag börjar se lite dåligt och det är lite svårt när jag ska svänga in här och det är jättemörkt. Men det ska vara lika, de andra avfarterna har belysning, det är därför jag valt att upp det, säger Hans Bergström.
Enligt Daniel Wennersten, områdeschef på Eskilstuna kommun, handlar nedmonteringen av lyktstolparna i stället om att faktiskt följa lagen. Han berättar att kommunen har tagit på sig ansvaret att sköta om den befintliga belysningen vid infarten. Men egentligen är det inte kommunen som ansvarar för vägen – utan det gör Trafikverket.
– Någon har monterat upp dem för många år sedan och vi har inte haft dem i vår databas men vi har tagit på oss att sköta om dem eftersom vi vetat om dem, säger han.
När lamporna slocknade för några månader sedan, utredde kommunen vad det berodde på. Eftersom den aktuella belysningen inte var dokumenterad visste inte Daniel Wennersten och hans kollegor var strömledningen till lamporna fanns. Efter ett tag hittades strömkällan och det visade sig att avbrottet berodde på att kablarna gått av i samband med en dikning i området.
Under utredningen upptäckte man dessutom att det rörde sig om omätt belysning – vilket inte längre är tillåtet.
– Av gammal hävd har kommuner kunnat anlägga belysningsstolpar hos den som säljer elen utan abonnemang, Då löstes det med schablonavgifter i stället och så har vi även fått ett påslag eftersom det har varit utan abonnemang, säger han och fortsätter:
– Enligt regeringens nya direktiv från 2018 får man inte längre ha det.
Det är en av anledningarna till att kommunen tog beslutet att montera ner stolparna vid infarten, berättar Daniel Wennersten.
Men det finns en till.
Enligt väglagen 1973 kan en väg inte ha två väghållare, alltså en som ansvarar för vägen, detta fall Trafikverket och en annan som ansvarar för belysningen, som kommunen gör.
Det finns ett undantag: Eskilstuna kommun kan fortsätta ansvara för belysningen om de följer Trafikverkets regler för vägars och gators utformning, VGU.
När kommunen i samband med utredningen studerat reglerna kring belysningen har det visat sig att platsen inte nödvändigtvis behöver lysas upp. Men ska det finnas räcker det inte med två utan det beräknas behövas minst sex. Detta eftersom det anses vara mer trafikosäkert att ha punktbelysning än ingen alls på en sådan plats.
Ett arbete som skulle bli alldeles för dyrt för att genomföra.
– Vi utgår från en proportionalitetsprincip, det ska vara rimligt ur alla perspektiv att montera belysning på en viss plats och det är det inte här.
Att kommunen skulle bryta mot lagen genom att ta bort belysningen är inget Wennersten håller med om.
– Det är inte bara deras stolpar vi tar bort, utan det här är något vi tittat på ett tag och ett arbete som sker successivt, men just i det här fallet skyndade det på i och med den avgrävda kabeln. Så jag tycker inte att vi bryter mot något riksdagsbehandling.
Han vill dock uppmuntra boende som fortfarande vill ha belysning vid infarten att kontakta Trafikverket.
– Då kan de utreda om det är möjligt för dem att montera belysning där, säger han.