Härom veckan öppnade de svenska asfaltsverken efter vintern, vilket betyder rivstart för beläggningsarbetena.
15 miljoner har avsatts i årets kommunala budget för asfalteringar i Eskilstuna och ytterligare två miljoner för Torshälla.
– Man kan ju alltid önska sig mer pengar, men alla har dålig ekonomi så vi får vara glada att vi får samma summa som förra året. Vi tar gatorna som är allra mest nötta. Sen finns det alltid 'experter' som tycker annorlunda, säger Lars-Uno Nording, driftingenjör på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Kommunen får in en hel del synpunkter från Eskilstunaborna om var det borde asfalteras.
– Det är jättebra, det är vi tacksamma för, vi kan inte vara överallt.
Vårens första beläggningsarbete startar 8 maj. Då ska en dryg kilometer av Folkestaleden utanför Retuna asfalteras.
I mitten av maj följer sedan Torshällavägen mellan Idunplan och cirkulationsplatsen vid ST1-macken.
– Den är väldigt nött, konstaterar Lars-Uno Nording.
När denna sträcka är klar flyttar arbetet till Gränsgatan, som ska asfalteras mellan Västergatan och Sundbyvägen. Dessutom ska hela Noachsgatan få ny beläggning.
Därefter följer en rad gator som ännu inte fått någon tidsplan, men alla ska vara klara innan semestrarna:
- Gillbergavägen – från rondellen vid Tegelbruksgatan till Tuna torg.
- Vasavägen – från Skogsängsskolan till korsningen med Rosenhällsgatan/Kantarellvägen.
- Svarvargatan i Vilsta industriområde – från Fröslundavägen en bit in.
- Mått Johanssons väg – en sträcka på några hundra meter förbi där Blomsterlandet tidigare låg.
- Stenuddsvägen i Hällby – mellan skolan och järnvägen.
- Ärlavägen i Skogstorp – några hundra meter med start vid Rosenforsvägen.
Varje arbete tar ungefär två dagar att genomföra.
– Det går väldigt fort. Vi fräser ena dagen och lägger på asfalt dagen därpå. Sedan behöver vi inte komma tillbaka på många år, säger Lars-Uno Nording.
Exakt hur många år beror på slitaget på gatan.
– Exempelvis Västeråsvägen måste asfalteras om efter sju år, men en villagata håller i 20 år.
Trafiken ska alltid kunna flyta förbi beläggningsarbetena, även om det kan bli viss köbildning.
– Vi har vakter som reglerar trafiken, så man kommer alltid förbi.
I höst följer sedan mindre beläggningsarbeten på villagator.