Strax efter midsommar drog förberedelserna igång med att byta ut takplåtarna på den nordvästra gaveln på kraftvärmeverkets A-lada. Innan plåtslagarna kunde påbörja sitt arbete restes en säregen byggställning, balanserad med rejäla motvikter, mot den brant sluttande taksidan.
– Det blev en hel del steg i de där trapporna, men det har fungerat suveränt att arbeta från byggställningen, säger montörerna Johannes Joona och Tommy Broman.
De arbetar på Niklas montageservice, som utfört arbetet med kollegor från P&R plåt. Från slutet av juli fram till oktober har de bytt ut den gamla och genomrostade takplåten mot 150 nya och skinande blanka i vit och röd kulör.
– Det är alltid lite riskabelt att montera stora plåtar på hög höjd när det blåser – och det har blåst en hel del den här sommaren, säger Johannes Joona.
Torbjörn Bånkestad, Underhållsplaneraren på ESEM, är nöjd över att arbetet är avklarat – och på utsatt tid.
– Det här är inte något som påverkat den dagliga driften och arbetet har genomförts utan tillbud.
Den främsta anledningen till takbytet var att de gamla plåtarna gjort sitt.
– Vi tyckte framförallt att det blivit ganska fult. På 37 år hade smuts och rost tagit över så pass att ursprungsfärgen var borta. Med den nya plåten på plats har också sikten inne i ladan förbättrats avsevärt.
När tidningen besiktar den nya gaveln i torsdagens duggregn är det full ruljangs i det drygt 20 meter höga flismagasinet. Åtskilliga lastbilar med släp anländer och lämnar området. Innan de får tippa ner sin last med grenar, bark och flis i en avlång marksilo rullar transporten upp på en våg för invägning.
– När kylan kommer ökar också antalet transporter med avverkningsrester från skogsindustrin. Vi beställer bara bränsle till kraftvärmeverket när det behövs och en dag med full snurr kan vi ha 80 lastbilar som kommer hit och lämnar, säger Torbjörn Bånkestad.
Bränslet som förvaras i A-ladan ser alltså till att hålla en stor del av Eskilstunas hushåll och lokaler varma med hjälp av fjärrvärme. Maxfylld, med 8 000 kubikmeter flis, klarar den av att hålla igång Eskilstuna under en kall julhelg – även om leveranskedjan skulle störas några dagar.
– Det är en gammal konstruktion, men både pålitlig och driftsäker. Nu ser vi fram emot att byta plåten på den motsatta gaveln.