Mindre krogar populära i tuffa ekonomiska tider

I bistra ekonomiska tider väljer många att besöka små lokala hak. Kvarterskrogarna i Eskilstuna vittnar om fortsatt goda tider.

Nail Akkaya äger Dennys krog där han upplever att stammisarna är de viktigaste kunderna.

Nail Akkaya äger Dennys krog där han upplever att stammisarna är de viktigaste kunderna.

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2023-07-02 17:57

En av kvarterskrögarna är Nail Akkaya från Dennys krog och restaurang som han har ägt i 18 år. Han har inte märkt av att varken fler eller färre åt hos honom under den ekonomiska krisen utan han menar på att det har varit väldigt olika. 

– Ska jag vara ärlig har det varit upp och ner. Det är som en våg, säger Nail Akkaya. 

undefined
Nail Akkaya äger Dennys krog där han upplever att stammisarna är de viktigaste kunderna.

Nail Akkaya har stammisar som äter hos honom ofta och många av dem var där både under pandemin och den ekonomiska krisen. 

– Jag lever mest på mina stammisar. Det är nästan 85 procent av våra matgäster som är stammisar och de flesta är i medelåldern. Det är som deras andra hem och de är oftast här och dricker då de är ensamma, säger Nail Akkaya.

Nail Akkaya märkte av pandemi mer än den ekonomiska krisen och han märkte att folk stannade hemma mer. 

– Sen pandemin börja så var första vågen bra för mig men efter våg två så märkte jag att det blev dåligt med folk. De var rädda och stannade istället hemma och festade där. Inte nog med det utan folk började arbeta hemifrån och det påverkade mängden matgäster, säger Nail Akkaya. 

När den ekonomiska krisen kom blev många oroliga över att matpriserna ökade och det var något som Nail Akkaya märkte av. 

– Folk blev rädda över att matpriserna ökade och de blev lite färre gäster men vi biter ihop och kämpar, säger Akkaya. 

Krögaren Carina Adolfsson som har både Jernberghska och Brasserie Märlarbaden som är en kvarterskrog menar på att de inte har sett någon större skillnad under den ekonomiska kristiden. 

– Vi har haft bra fart trots att vi har varit tvungna att höja priserna. Vi har haft en ovanligt bra start, säger Carina Adolfsson. 

undefined
Carina Adolfsson är krögare åt två restauranger och hon upplever att de haft det bra trots tuffare ekonomiska tider.

Brasserie Mälarbaden har precis som andra kvarterskrogar sina stammisar men Carina Adolfsson har sett att det är fler än bara stammisar som kommer ut och äter. 

– Framförallt är det stammisar men det kan också vara nyfikna stadsbor samt de som lägger till med båten. På sommaren kommer det också vissa campinggäster och de som vill spela golf, säger Carina Adolfsson. 

Tror du många väljer bort "finkrogar" i svåra ekonomiska tider?

– Nej det tror jag inte, om vi jämför med Jernberghska som är en finrestaurang så äter människor där ändå. När de väl vill gå och äta bra mat så unnar de sig oavsett pengar. Det jag dock har märkt är att människor väljer bort det finare vinet och går för lägre prisklasser, säger Carina Adolfsson.  

Bilden av en kvarterskrog är oftast att det är mycket alkohol, har du upplevt det? 

– Inte mer än på vanliga ställen, folk går en runda på golfbanan och tar en bira men inte krökar man mer därute, säger Carina Adolfsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!