Utvecklingen av Vilsta friluftsområde har hittills inneburit bland annat ny tydligare skyltning och upprustning av parkeringsplatserna vid badet och minigolfen. En ny parkering byggs också där dagens beachvolleyplaner ligger.
Nu är det dags för nästa etapp – entrétorget.
Det handlar om ytan mellan Vilstahallen, campingen och raststugan, där bussen stannar och där områdets största parkering finns.
– Den upplevs som en väldigt otydlig plats idag, bara en stor asfaltsplats. Cykelbanan längs Vasavägen tar exempelvis bara slut i ett ingenting. Tanken är att skapa en mer välkomnande, trafiksäker och visuellt tilltalande plats. En värdig entré till hela Vilsta.
Det säger Stina Nilsson, landskapsarkitekt på kommunen som arbetar med utformningen av platsen.
På skissen som tagits fram syns en tydlig cykelbana, en cykelparkering under gräsbevuxet tak, höga belysningsstolpar i trä och flera gräsytor. Däremot syns inte den skogsbacke som i dag ligger mitt på asfaltsytan, och som linjebussen rundar.
– Backen kommer inte att finnas kvar i sin helhet, men tanken är att behålla en del av den. Sen får vi se hur mycket och hur vi ska göra det. Det kommer att bli en central upphöjd yta med träd.
Bussens sträckning kommer också att dras om. I dag kör bussen medsols runt skogsbacken. I framtiden ska den köra motsols som om skogsbacken var en rondell. Hållplatsen får också en annan placering närmare sporthallen.
Även parkeringen kommer att få delvis ny utformning. För att leda ner så lite biltrafik som möjligt till entrétorget, kommer parkeringen att få en gemensam in- och utfart uppe vid sporthotellet.
– Det är en del i trafiksäkerhetsåtgärderna. Vi kommer också att bygga mer tydliga passager för gående mellan parkeringen och entrétorget för att skapa en tryggare plats.
Storleken på parkeringsytan kommer däremot att vara densamma och antalet platser i det närmaste intakt, menar Stina Nilsson. Möjligheten att utnyttja gräsytorna för parkering under större evenemang kommer också att finnas kvar, är planen.
Under hösten ska upphandling ske och byggstart blir på försommaren eller efter sommaren nästa år. Projektet beräknas kosta 8 miljoner kronor, varav kommunen blivit beviljad statlig medfinansiering med hälften.
Efter entrétorget väntar ytterligare en etapp i utvecklingen av Vilsta, som bland annat innefattar en ny lekplats och en ny gång- och cykelväg från minigolfen.
Vi rättar: I en tidigare version av artikeln förekom felaktigheter gällande åt vilket håll bussen kör runt skogsbacken idag och efter ombyggnationen. Detta är nu rättat.