Sundbyvägen, Bergsgatan och Kyrkvägen i Kjula. Det är trafiklärarnas spontana svar på var i Eskilstuna bilister har satt upp egna trafikregler – i alla fall om man frågar Josephine Andersson och Christian Runsten på Krekolas trafikskola.
– Det finns ett gäng inofficiella huvudleder i stan och de där är bara några av dem, säger Christian Runsten.
Han är utbildningsledare och ser, liksom jobbarkompisen Josephine Andersson, dagligen hur gällande bestämmelser tolkas om för att passa en part lite bättre.
– Det känns som att fler än tidigare respekterar lägre hastigheter vid skolor, men det här med högerregeln sätts ofta ur spel när en större väg eller gata går igenom ett område, säger Josephine Andersson.
Vi sätter oss i bilen för en åktur genom Eskilstuna och plötsligt känns det pirrigt som inför uppkörningen för drygt 30 år sedan.
– Ojoj, nu får du ändå ta för dig och åka ut, säger Christian Runsten efter att ha tydligt bromsat in, vid den tredje korsningen i rad på Bergsgatan, för att lämna företräde till en bilist från Norra Knoopgatan.
Mönstret upprepar sig längs Sundbyvägen, mot Skiftinge.
– I den här riktningen gäller högerregeln, men åt andra hållet upphävs den då cykelbanan på höger sida innebär att den som ska åka in på Sundbyvägen ska lämna företräde. Lite lurigt och inte helt glasklart för många, säger han och tar vänster in på Carlavägen för att visa en regel som många struntar i.
Intill övergångsstället i höjd med Willys och infarten till Valegatan står en blå påbudsskylt. Märket anger att fordon endast får föras i pilens riktning, vilket i det här fallet är rakt fram.
– Det är något som en del struntar i och i stället väljer att svänga väster. Då det ofta är mycket trafik från motsatt riktning på Carlavägen blir bilen som ska ta av stillastående och bromsar upp en kö. Det är inte speciellt smart, i synnerhet då det riskerar att hindra utryckande fordon från intilliggande brandstationen att komma fram.
Ett par stenkast bort ligger många trafikanters stora skräck: Idunplanrondellen. Trots tydlig skyltning om att det finns två markerade körfält i cirkulationsplatsen väljer bilisterna att antingen tveka, gasa eller bromsa.
– Här är nyckeln att veta var man ska och tydligt signalera när man ska byta körfält, säger Josephine och fortsätter:
– Det råder ett ganska hårt trafikklimat i Eskilstuna och många håller på sin rätt. Jag uppfattar att bilister är generösare mot varandra i större städer och är mer villiga att tillämpa kugghjulsprincipen med varannan bil in i rondeller eller när två körfält blir ett.
Rondellen på Västerleden, från Mått Johanssons väg, är en annan hårt trafikerad plats.
– Från det här hållet går det utmärkt att ligga två bilar i bredd – om den till höger ska ta första avfarten mot Torshälla. Det gör trafikflödet smidigare och bromsar upp färre bilar bakifrån. Det funkar dock inte för bilister som befinner sig på Västerleden och som ska åka in i rondellen – där är påfarterna trängre, säger Christian.
Vi avslutar med att passera gångfartsområdet i korsningen Nygatan och Gymnastikgatan.
– Här har många bilister lite väl bråttom – trots att trafiken ska ske på fotgängares villkor. Fem kilometer i timmen är lämpligt och se gärna till att håll avstånd till andra trafikanter.