Begreppet cykelgata är en relativ ny trafikreglering som innebär att cykeln har företräde framför motorfordon. Dessa ska i sin tur anpassa hastigheten efter cykeltrafiken.
Efter en motion från Miljöpartiet som stadsbyggnadsnämnden biföll i mars 2021 stod det klart att ett pilotprojekt skulle genomföras och Smedjegatan pekades ut som en lämplig gata för testet.
Nu, drygt två år senare, har det börjat röra på sig i frågan.
– Det finns inte så många referenser nationellt när det gäller utformning av en cykelgata men vi har jobbat fram ett lokalt förslag som ska presenteras för politikerna på måndag, säger Petter Skarin, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.
Om förslaget vinner gehör ska Smedjegatan få status som cykelgata på en sträckning från Alva Myrdals gata till Gamla Tullgatan.
– Det finns mycket att vinna på detta och det är inte negativt för någon, säger Petter Skarin.
För att tydliggöra förändringen ska skyltar sättas upp och med största sannolikhet kommer även gatubeläggningen få en annan färg med en rödtonad asfalt.
– Asfalteringen av Smedjegatan finns med i årets driftbudget och tanken är att det någon gång därefter ska bli cykelgata där. När det kommer ske exakt vet vi dock inte ännu, säger Mattias Karlsson på stadsbyggnadsförvaltningens projektenhet.
I det förslag som ska presenteras för politikerna ingår förutom Smedjegatan även en cykelvänligare anpassning av Bruksgatans hela sträckning, från Westermarksgatan till Hamngatan.
– Det blir någon form av lättare markeringar, att streckade linjer målas på gatan. Förhoppningen är den utformning vi föreslår accepteras av politikerna, säger Mattias Karlsson.
Möjligheten för kommuner att ge lokalgator status som cykelgata kom till efter ett regeringsbeslut som trädde i kraft i december 2020. Syftet var att främja cykling och på sikt få fler att cykla.
Två nya vägmärken togs fram av Transportstyrelsen, ett som visar var cykelgatan börjar och ett som visar var den upphör.
På en cykelgata får fordon inte köra fortare än 30 kilometer i timmen.
Förare av fordon som kör in på en cykelgata har väjningsplikt och motordrivna fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.