– Vi är jätteglada och överraskade över att bli uppmärksammade, och allra gladast är vi över att ha utvecklat ett arbetssätt som passar oss.
Det säger distriktsläkare Mia Johansson på vårdcentralen Skiftinge. Distriktsläkarföreningen Sörmland har just valt att prisa hennes och kollegornas framgångsrika teamarbete, genom att för första gången dela ut utmärkelsen "Mest inspirerande vårdcentral 2022".
Det Mia Johansson och kollegorna började titta på var hur de kunde öka kontinuiteten i vården.
– Studier visar tydligt att om patienter får träffa samma läkare, samma vårdpersonal ofta tenderar sjukhusbesöken att bli färre. Du söker inte lika mycket vård på sjukhus när du vet att det finns någon i primärvården du får träffa. Kontinuitet ökar tryggheten. Och vi läkare behöver inte börja om med nya patienter i samma utsträckning.
Vårdcentralen började därför att skapa personliga listor för distriktsläkarna. Alla patienter listades till en egen ansvarig läkare, med målet 1 500 patienter per läkare – enligt Region Sörmlands rekommenderade listningstak.
Och så tog läkarna kontroll över bokningssystemet.
– Alla patienter som ringer in och söker vård sorteras redan i samtalet med sjuksköterskan och hamnar på en kort väntelista som kontinuerligt gås igenom och sorteras, så att jag som ansvarig läkare får en lista på alla mina patienter. Då kan jag utifrån min kännedom om patienterna göra en bedömning av vem som behöver få komma direkt, vem som kan vänta och vem jag kan hjälpa genom ett telefonsamtal. Jag får träffa rätt patient på rätt tid, och de kommer förberedda när det behövs tack vare att den sköterska jag arbetar i team med ringer upp dem.
– Den som måste komma till oss samma dag kan tilldelas en slumpmässig läkare och nya patienter som ännu inte fått en egen listad läkare tas omhand av vår kompetenta grupp AT- och ST-läkare.
Arbetssättet och teamandan ökar arbetsglädjen enormt, konstaterar Mia Johansson.
– Förr riskerade vi att tappa allvarligt sjuka patienter med beskedet: "Läkartiderna är slut, ring nästa vecka". Jag som läkare behöver inte längre känna oro över att jag missar någon patient. Alla får återkoppling och en medicinsk bedömning så snart det går, på plats eller på distans.
– Sköterskorna som svarar i telefonen märker av en lugnare ton, människor är tryggare och vet att de får hjälp.