Flera gånger om året har polisen nationella trafikveckor, med olika fokus. Under förra veckan var det dags igen – då kontrollerades hastigheten i tätbebyggt område, på sträckor där högsta tillåtna hastighet är 30 eller 50 kilometer i timmen. Målet är att skapa trygghet där många oskyddade trafikanter vistas.
Trafikpolisen i Eskilstuna rapporterade under veckan 63 bilister för hastighetsöverträdelser. Ännu fler, 80 stycken, rapporterades av ingripandeverksamheten, som sätter upp trafikkontroller när de inte behöver åka på larm eller har andra uppgifter. Totalt blev elva bilister av med körkortet.
Många av fortkörningarna, 13 stycken, skedde på en 30-sträcka på Eskilstunavägen i Torshälla. Där blev också två bilister av med sina körkort. Polisen gjorde under veckan också kontroller på landsbygden, exempelvis vid Gillberga skola längs väg 230. Under två kontrolltillfällen rapporterades totalt nio fortkörningar, varav två körde så fort att de förlorade körkortet.
Alla flest körkort drogs in på en annan sträcka på landsbygden. Närmare bestämt på länsväg 939 vid Tumbo kyrka utanför Kvicksund. Av sju rapporterade fortkörningar blev nästan hälften – tre personer – av med sina körkort. På sträckan råder 30-gräns.
– Tre körkort av sju rapporterade är väldigt höga siffror, man blir lite förvånad. Men det kan vara tillfälligheter också, vi ska åka dit fler gånger för att se om det går väldigt fort där. Det kanske är rimligt att det går fortare på ställen där vi inte är så ofta, säger trafikpolisen Björn Thunblad.
Han har annars upplevt en attitydförändring hos Eskilstunas bilister.
– Jag tycker mig se att folk tar det lite lugnare. Kanske tänker de mer på hur de kör med tanke på hur dyr bensinen och dieseln är nu. Exempelvis stod vi härom kvällen på Torshällavägen vid Helgestahill, precis under E20. Där brukar vi stå och det brukar rassla på rätt bra. Nu stod vi i över en timme och fick bara fem, sex hastighetsöverträdelser, där alla körde 56–57 kilometer i timmen. De allra flesta körde i 45-50. Det var jättetydligt att trafiktempot var mycket lägre än vanligt.
Björn Thunblad menar att det har stor betydelse även om bara ett fåtal sänker farten.
– Kan man få några individer att sänka farten, så sänker man hela medelhastigheten. Då kommer vi också att få färre allvarliga olyckor.