Det är Mikael Arvidsson, som är enhetschef på gatuavdelningen, som har en idé om hur Eskilstunas vägnät måste skötas. Och det är inget halvtidsarbete. Sen höst betyder att fordonen som sopar undan, eller suger upp, löven på cykel- och gångbanorna plockas ut och motioneras.
– Våta löv kan vara livsfarliga, det är kanske inte i nivå med fruset vatten i hänseendet halka, men inte långt efter, säger Mikael Arvidsson.
Att låta löv ligga kvar när första snöfallet kommer är heller inget önskescenario. Nysnö som lägger sig direkt ovanpå frusna löv på asfalt är en kombination som kan utmana även de främsta världsmästarna i balanskonst.
På gatuavdelningen gläds man åt det faktum att man kan sysselsätta entreprenörer som kallas in både i snöröjning, vårstädning och lövsopning.
– Vi har kraft och muskler själva också med vår egen personal, men vi har en väl avvägd blandning med eget folk och entreprenörer.
Just i år har man skaffat in ett par kompletterande maskiner som sätts in i kampen för att hålla vägnäten så rena som möjligt. Vilket är bra om olyckan skulle vara framme och förpassa någon maskin till verkstaden. Vilket inträffar
Fyra fordon med tillhörande insamlingsdelar står uppställda just den här dagen utanför gatuavdelningens kontor i Eskilstuna.
Frågan om när insatserna ska sättas in kan så här på höstkanten är en bedömningsfråga. Och lite svårare än frågan om var, som alltid är de prioriterade sträckorna i Eskilstuna.
– Som nästan alla bedömningssporter är det inte helt enkelt att sätta in resurserna vid rätt tillfälle, säger Mikael Arvidsson. Vi brukar säga att det är dags att börja lövsopningen efter den andra frostnatten, och nu har vi väl just upplevt i alla fall en och en halv frostnatt.
Men det går aldrig an att försöka invänta den punkten då alla lövträd släppt sina löv?
– Det är ingen bra idé alls, det är bättre att ta lite grand efterhand än att riskera att det hinner komma snö och lägga sig på löven, svarar Mikael Arvidsson.
– Dessutom är varje insats betydelsefull trots att vi ibland kan få synpunkten att ni var ju nyss ute och borstade våra vägar, är ni här nu igen? Det är bra av det enkla skälet att vi får pröva maskinerna och oss själva, ur en servicevinkel sett, fungerar allt som det ska.
– Det finns ett idealförhållande där löven inte hunnit bli blöta och tunga av för mycket nederbörd, men heller inte för torra så de flyger undan för minsta vindpust.
Framför allt är det många cyklister som hälsar gatuavdelningens personal med glada vinkningar eller tummar upp-gester. Det brukar man göra även om cyklisterna själva får lämna cykelbanan och släppa det breda fordonet förbi sig, och även om fordonet sniglar sig fram närmast provocerande långsamt.
– Vi möter mycket uppskattning när vi är ute, säger maskinförare Rebecca Törnlind, som just den här dagen har att se till läget i Stadsparken, som visar sig vara ganska "nystädad".
Det kan vara så att hennes gamla kollegor från parkavdelningen varit där helt nyligen.
– Men det finns insatser att sätta in på annat håll. Jag åker vidare till... vänta... Rebecca kollar av pärmen med dagens önskemål:
– ... till Rinmansparken ska jag.
Vad som händer med löven är att de slussas upp till Lilla Nyby och komposteringsprojektet som pågår där:
– Det är perfekt för skapandet av ny matjord, säger Mikael Arvidsson.