Eskilstuna-Kuriren har vid flera tillfällen skrivit om planerna för en cykelbana på banvallen mellan Eskilstuna och Ärla. Men projektet har inte varit helt okomplicerat. När kommunen gjorde miljöprover visade det sig att det fanns arsenik i marken i den gamla banvallen.
Under våren stod det klart att föroreningarna översteg gränsvärdena på flera platser, vilket hotade att sätta stopp för banvallscyklingen.
Men stadsbyggnadsförvaltningen ansökte om att få bygga cykelbanan trots föroreningarna – och fick till sist klartecken av miljö- och räddningstjänstnämnden.
Då – i april – sa Anders Enesved, avdelningschef vid stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna, att man skulle börja bygga i höst eller tidigt i vinter.
Men anläggandet är redan i gång och den gamla banvallen håller nu på att förvandlas till cykelbanan.
Tågtrafiken på Eskilstunabanan upphörde i januari 1994. I och med utbyggnaden av Svealandsbanan hade Banverket inte längre något behov av banan. Att använda den gamla banvallen mellan Eskilstuna och Ärla som cykelväg har varit på tal i över tio år men planerna har flera gånger lagts ner eller skjutits på framtiden.
För ungefär ett år sedan tog dock kommunen ett stort steg närmare anläggandet av en cykelbana, då man köpte upp de sista bitarna mark och påbörjade projekteringen. Byggstarten har flera gånger flyttats fram. Nu har den äntligen blivit verklighet.
– Hela sträckan blir cirka tolv kilometer, från Odlarvägen vid den befintliga tunneln under järnvägen och Stationsvägen i Ärla, säger Anders Enesved i ett pressmeddelande.
Cykelvägen blir asfalterad och tre meter bred. Intill den kommer en grusad ridväg att anläggas.
Det arbetet är i gång just nu.
Leif Westling, på kommunens anläggningsavdelning, är en av dem som ska se till så att cykelbanan färdigställs.
– Grunden finns redan så det är bara ytan som ska fixas till. Det var nog mycket hårt slit när de byggde den här från början, säger han.
En hel del arbete återstår dock. Under tisdagen jobbade Leif Westling med att lägga ner rör i ena kanten av banvallen där en fålla grävs för ändamålet.
– Det är nästan en och en halv mil rör som ska ner, säger Leif Westling.
Rören läggs ner för att det i framtiden ska finnas möjlighet att belysa gång- och cykelvägen utan att först gräva upp hela banvallen.
– Men man får gräva upp där belysningsstolparna ska stå och dra in kabeln manuellt.
Till en början blir det dock inga lampor längs banvallen.
Parallellt med rörläggningen pågår dikning, röjning av träd och buskage samt iordningsställandet av ytskiktet. En väghyvel ska släta till marken.
– Sen blir det ett bärlager och så ska det vältas innan man lägger asfalt, säger Leif Westling.
Förhoppningen är att cykel- och ridvägen ska vara klar under våren 2016.
Det finns också planer på att fortsätta cykelbanan ända till Åkers Styckebruk, men där blir det troligen inte någon asfaltsbeläggning.
Från Ärla går den gamla banvallen vidare förbi Eklången, Stålbåga i Eskilstuna kommun. Därefter följer sträckan Oliveberg-Biarhäll, i Flens kommun, innan man kommer förbi Byringe stationshus (känt från filmen "Hundraåringen") och till sist till Åkers Styckebruk.
Cykelfrämjandet, som var pådrivande när det gäller cykelbanan längs banvallen, anser att en cykelväg från Eskilstuna till Åker skulle kunna bli en fin turistattraktion.