– Försök att var lite kall och ha koll på att det verkligen är den modell du är ute efter som reas ut, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna kommun.
Shoppingtraditionen Black friday kommer från USA, där fredagen efter högtiden Thanksgiving länge utgjort avsparken för julhandeln. Dagen har på senare år etablerats som den i särklass största shoppingdagen i Sverige och försäljningen förväntas att fortsätta att öka – i alla fall när det gäller e-handelsdelen.
– Min uppfattning är att det visst kan vara vettigt att handla till bra priser, men se till att handla sådant som du verkligen behöver – saker du skulle köpt ändå. Jag tror att många lätt stressas med i reafesten och får lite svårt att begränsa sig, säger Christine Fransholm.
Förra året kunde prisjämförelsesajten Pricerunner konstatera att en fjärdedel av alla reor under Black friday var en bluff. Enligt företagets beräkningar hade 27 procent av produkterna som reades ut prishöjt med 27 procent under hösten.
– Ha koll på priset genom att jämföra säljarnas erbjudanden. Det görs enklast genom att scanna av olika prisjämförelsesajter. På flera av dem går det dessutom att se prishistoriken för en viss produkt och det är inte ovanligt att en del aktörer smyghöjer priset veckorna innan rean.
Inför fjolårets Black Friday-rea fick tre företag – Sportamore, Intersport och Ur & penn – varningar från Konsumentverket då de marknadsfört rea på varor som haft ett annat ordinarie pris än vad som angivits. På grund av fusket med prissättningen riskerade företagen böter i miljonklassen.
I samband med den händelsen varnade Konsumentverket också för andra potentiella bluff-reor. Det handlade om företag som lockade med röda priser, trots att de egentligen var de normala priserna.
– Något vi uppmärksammas på från konsumenter är att många företag lockar med några få exemplar till "superpris", men att de inte finns att köpa när det väl är dags att slå till. Då kanske det är smartare att helt avstå någon annan vara som butiken vill sälja bort istället, säger Christine Fransholm.
Hon påminner också om att lagen om distansköp, som bland annat omfattar näthandel, ger konsumenten 14 dagars ångerrätt.
– Handlar du i butik är öppet köp frivilligt från säljarens sida. Köper du däremot saker på nätet eller av en telefon- eller dörrförsäljare, där överraskningsmomentet kanske gör att du inte har möjlighet att besikta varan, gäller ångerrätten.
Christine Fransholm skickar med en rad tips till alla som funderar på att shoppa loss under Black Friday – oavsett om det handlar om nät- eller butiksinköp:
– Betala inte i förskott, jämför äpplen och äpplen – försäkra dig om att det är rätt modell du köper och inte en annan som ser likadan ut. Det gäller i synnerhet elektronikprylar.
Vid inköp på nätet är konsumentvägledarens råd att handla på sidor du är bekant med och känner dig trygg med.
– Handlar du prylar utanför EU ska du också vara beredd på att kostnader för frakt, tull och andra avgifter kan tillkomma.
– Sammanfattningsvis: Var lite kylig, tänk efter – är det här verkligen något jag har användning för. Det är inte ofta man har så stor nytta av ytterligare en högtalare.