Nämnden får allvarlig kritik – igen

Långa handläggningstider, bristfällig handläggning och brister vid omprövning. Länsstyrelsen riktar allvarlig kritik mot Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs i en ny granskning – men det är långt från första gången nämnden får kritik.

Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs, som huserar i Värjan, får kritik av länsstyrelsen i Stockholm gällande bland annat långa handläggningstider.

Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs, som huserar i Värjan, får kritik av länsstyrelsen i Stockholm gällande bland annat långa handläggningstider.

Foto: Madelene Hergils

Eskilstuna2024-10-06 21:08

Nyheten i korthet

  • Länsstyrelsen riktar kritik mot Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs för långa handläggningstider och bristfällig handläggning, efter en granskning.
  • Detta är inte första gången nämnden kritiseras, med tidigare granskningar mellan 2016 och 2022 som också pekade på brister.
  • Trots att nämnden vidtagit åtgärder för att förbättra situationen, bedömer länsstyrelsen att dessa inte varit tillräckliga. Nämndens ordförande tror dock att bristerna kommer att åtgärdas till 2026.

Länsstyrelsen i Stockholm har vid en tillsyn av den gemensamma Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs funnit brister på 17 punkter. Den aktuella kontrollen genomfördes 2023 – men rapporterades först i år.

Bristerna gäller bland annat långa handläggningstider, brister vid omprövning av förvaltarskap och bristfällig handläggning i olika typer av ärenden. 

I ett ärende ska det exempelvis ha tagit två månader för nämnden att handlägga en ansökan för att fylla på ett transaktionskonto så att gode mannen kunde betala huvudmannens löpande räkningar – något som länsstyrelsen bedömer är för lång tid för ett sådant rutinärende som det faktiskt rör sig om.

Men det är inte första gången nämnden får kritik. Under åren 2016 till 2018 riktade tillsynsmyndigheten kritik mot bland annat långa handläggningstider.

Efter tillsynskontrollerna som rapporterades 2020 och 2021 uppdagades återigen en rad brister, bland annat för långa handläggningstider – likaså i rapporten för 2022. 

Då slog länsstyrelsen ned på nio punkter – vilket bland annat innefattade långa handläggningstider, brister vid ansökning av byte vid god man och brister i handläggning av olika typer av ärenden. 

Efter rapporten 2022 vidtog nämnden ett antal åtgärder.

undefined
17 – så många brister hittade länsstyrelsen i Stockholm vid den senaste tillsynen av Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs.

Överförmyndarnämnden skriver i ett yttrande till tillsynsmyndigheten att de bland annat börjat granska årsräkningar på förhand för att effektivisera arbetet och att de granskat mer än 500 fler årsräkningar i jämförelse med samma period året innan.  

Vidare skriver nämnden att de har upprättat en handlingsplan för att förkorta handläggningstiderna. De ska bland annat utökat antalet tjänster från 13,5 till 15,5 och de har även anställt en senior handläggare som fått i uppdrag att stödja de nya medarbetarna.

Vid tidpunkten för återrapporteringen av åtgärder hade över hälften av medarbetarna kortare erfarenhet än ett år av överförmyndarfrågor. Nämnden har, för att ge stöd och utbildning till medarbetarna, valt att samverka med bland annat Västra Mälardalens överförmyndarnämnd.

Men länsstyrelsen anser inte att åtgärderna varit tillräckliga och slår alltså nu ner på 17 punkter.

"Efter genomförd inspektion kan länsstyrelsen konstatera att det fortsatt finns stora brister i verksamheten. Länsstyrelsen ser positivt på de åtgärder som framgår av nämndens handlingsplan för 2023–2024. Samtidigt kan vi konstatera att nämnden inte lyckats komma till rätta med bristerna i verksamheten. Nämnden har fortsatt oacceptabelt långa handläggningstider bl.a. vid granskningen av redovisningshandlingar, ärenden under uppbyggnad och ärenden angående samtycke", skriver tillsynsmyndigheten i sitt beslut.

undefined
Överförmyndarnämndens ordförande Gunilla Ternert (M), beklagar kritiken men blickar samtidigt framåt. "Det går åt rätt håll", säger hon.

Gunilla Ternert (M) är ordförande för Överförmyndarnämnden i Eskilstuna och Strängnäs sedan 2019. Hon beklagar situationen – men menar samtidigt att det har sin naturliga förklaring. Hon menar att bristerna började under pandemin då många arbetade hemifrån och flera handläggare slutade vilket ledde till att personalomsättningen blev hög.

– Det handlar om komplicerade ärenden och det finns ingen utbildning för det här på universitetet – utan man måste lära sig hantverket. Det handlar om alltifrån enklare årsräkningar till att det kan handla om stora förmögenheter och så vidare. Arbetet skiftar väldigt. Det ska man då lära upp när det kommer en ny, säger hon.

Nämnden fick redan kritik mellan 2016 och 2018, innan pandemin. Hur ser du på det?

– Det kan inte jag svara på, säger Gunilla Ternert och hänvisar till att det var innan hon tillträdde.

Enligt henne har de handlingsplaner som upprättats gett resultat och att de inte längre har någon personalomsättning.

– Vi är på bättringsvägen, om jag får uttrycka mig så. Men det är inte tillräckligt bra.

– Länsstyrelsen skriver också att de ser att vi jobbar med frågan seriöst.

Gunilla Ternert menar att det tar tid att arbeta in nya rutiner och tycker att de trots allt lyckats bra – även om de inte nått ända fram.

– Den här kritiken är inte något vi tagit lättvindigt på och jag tycker att vi har läget under kontroll i dag.

När tror du ni kommit tillrätta med handläggningstiderna?

– Vi har en ambition att vi ska kommit tillrätta med bristerna till 2026 och jag tror på det också. Det går ju åt rätt håll så det finns ingen anledning att tro att vi inte ska kunna leverera i tid, säger Gunilla Ternert.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!