Guldklimpen vinner årets Affärslivspris

Guldklimpen är vinnare av Eskilstuna-Kurirens Affärslivspris 2024. "Man blir så himla lycklig – det är helt magiskt", säger Tove Friede och Marie Oscarsson som driver butiken.

Eskilstuna-Kurirens Chefredaktör Ulrika Sjöblom uppvaktar Marie Oscarsson och Tove Friede med Affärslivspriset.

Eskilstuna-Kurirens Chefredaktör Ulrika Sjöblom uppvaktar Marie Oscarsson och Tove Friede med Affärslivspriset.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-04-18 10:22

I 24 år har Guldklimpen funnits i Eskilstuna, och sedan åtta år tillbaka återfinns butiken i lokaler på Väster vid Kungsgatan.

I september valde Tove Friede och Marie Oscarsson, som driver butiken, att gå mot strömmen. Medan andra butiker stängde gjorde de en nysatsning – genom att utöka sin butik med 480 kvadratmeter.

I november slog de glada ägarna upp portarna till den numera 600 kvadratmeter stora lokalen och vid nypremiären ringlade sig kön lång längs gatan.

Nu är de vinnare av årets Affärslivspris. Ett pris som delats ut av Eskilstuna-Kuriren sedan 2014.

– Vi blev chockade och superglada. Det hade vi inte riktigt sett komma, säger de lyckliga pristagarna.

I motiveringen står det bland annat att "årets pristagare har tagit ett stort ansvar för att centrum ska leva och är genom sin kreativitet och glöd en förebild för andra som vill satsa på Eskilstuna".

– Det är stora ord, det är jättehäftigt att höra. Man blir så himla lycklig när det som vi jobbat för i väldigt många år plötsligt har rotat sig och fått fäste, och så bara blommar det nu. Det är helt magiskt.

Vad är nyckeln till er framgång?

– Vi är ett magiskt team. Vi har otroligt bra personal, vi har kul på jobbet och vi jobbar hårt.

– Vi vill att alla kunder som kommer hit ska vara nöjda. Oavsett om de handlar eller inte ska de känna sig lika välkomna och omhändertagna. Alla som kommer ska få ett litet glädjepiller i vardagen.

Kundupplevelsen är A och O för Guldklimpen. De berättar att många, både gamla och nya, kunder pratar väldigt gott om dem och rekommenderar andra i sin närhet att gå dit.

– Det är faktiskt en gåva att marknadsföringen även går från mun till mun. Vi har väldigt många dolda ambassadörer. Vi hör många som kommer hit och säger "min granne har sagt i snart fem års tid, gå till Guldklimpen". Det tar många år att etablera sig och vi känner att nu, efter 24 år, så finns vi verkligen. Nu är vi med på kartan.

De passar även på att skicka en hyllning till Eskilstunaborna.

– Vi har otroligt många trogna Eskilstunakunder och dem behöver vi verkligen. Det skulle man verkligen vilja tacka dem för, och även tala om för andra näringsidkare att möjligheten finns. Alla går runt och säger att det inte går att sälja i Eskilstuna och jag blir tokig på det, för det gör det visst.

Hela motiveringen

Från starten i en källarlokal år 2000 har företaget utvecklats till ett uppskattat besöksmål för shoppare från både Eskilstuna och andra städer. När många andra butiker i centrum valt att lägga ner har årets pristagare gjort tvärtom. Likt en drake som lyfter i motvind har butiken hittat nya sätt att möta kundernas skiftande behov.

Företaget överlevde inte bara coronakrisen – utan gick till med stärkt ur den genom att satsa på till exempel modevisningar på nätet och ge kunder möjlighet att boka egen shoppingtid i butiken.

Företaget har sedan fortsatt att komplettera sin butiksverksamhet med olika event, och personalens brinnande engagemang för personlig service har fått kunderna att strömma till.

När ägarna förra året tog det djärva steget att utöka sin butik på Väster, så att den blev tre gånger så stor, ringlade kön lång vid nypremiären i november.

Årets pristagare har tagit ett stort ansvar för att centrum ska leva och är genom sin kreativitet och glöd en förebild för andra som vill satsa på Eskilstuna. 

Vinnare av Affärslivspriset 2024 är Tove Friede och Marie Oscarsson, ägare Guldklimpen Underkläder AB!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!