Här får Susanne skyddsutrustning – lämnades på soptunna

Multisjuka Susanne Thornes vädjade om munskydd till sina assistenter. Nu har hon fått gehör för sin vädjan – men utrustningen dumpades på Susannes soptunna och assistansbolaget har alltjämt avslutat samarbetet med henne. "Av vilka anledningar kan jag inte kommentera", svarar verksamhetschefen.

Multisjuka Susanne Thornes vädjade om munskydd till sina assistenter. Och nu har skyddsutrustningen levererats, men Susanne nekas fortsatt hjälp från assistansbolaget.

Multisjuka Susanne Thornes vädjade om munskydd till sina assistenter. Och nu har skyddsutrustningen levererats, men Susanne nekas fortsatt hjälp från assistansbolaget.

Foto: Privat

Eskilstuna2020-04-26 20:10

Multisjuka Susanne Thornes, 51, är misstänkt coronasmittad och vädjade i förra veckan om munskydd till sina personliga assistenter. Men i samband med att tidningens publicering blev känd fick Susanne beskedet från assistansbolaget att de avslutat samarbetet med henne.

Efter publiceringen för en dryg vecka sedan har dock skyddsutrustning ordnats fram till assistenterna på assistansbolaget. Utrustningen till Susannes lämnades dock på hennes soptunna vilket fått en av assistenterna som tidningen pratat med att reagera.

– Det bekräftar väl egentligen allt. Vi skulle vistas inne hos Susanne utan skyddsutrusning, men ledningen vågar inte ens gå in i huset för att lämna utrustningen eftersom det finns misstanke om att Susanne smittats av coronaviruset och de vill inte utsätta sig för det själva, säger assistenten.

Skyddsutrustningen ordnades fram under måndagen efter det att Kommunal kopplats in för att diskutera ett eventuellt skyddsstopp hos assistansbolaget. Men redan efter ett par timmar ordnades rätt skyddsutrustning fram till assistenterna och skyddsstoppet verkställdes därför aldrig, bekräftar en källa för tidningen.

"Vi har haft så svårt att hitta godkänd skyddsutrustning på marknaden men all tack till Eskilstuna Kommun som gav oss lite av deras skyddsutrustning så vi kunde ha det på plats hos brukaren på måndag eftermiddag, och från och med i onsdags har vi äntligen fått ett eget lager med godkänd skyddsutrustning så vi kan skydda vår personal och brukare om situationen uppkommer. Vi har även tydliggjort våra riktlinjer", skriver verksamhetschefen på assistansbolaget i ett mejl till tidningen.

Utrustningen till Susanne lämnades på hennes soptunna, av vilken anledning ville ni inte gå in i hennes hem?

"Vi följer folkhälsomyndighetens, MSB:s och socialstyrelsens rekommendationer när det gäller covid-19."

Men trots att skyddsutrustningen nu finns på plats hos Susannes Thornes är samarbetet mellan assistansbolaget och brukaren alltjämt avslutat på assistansbolagets begäran.

Susanne och en av assistenterna har tidigare uppgett att de fått beskedet att det har med tidningens artikel att göra, men assistansbolaget dementerar att så är fallet. Men av vilken anledning samarbetet avslutats kan assistansbolaget inte svara på.

"Brukaren har inte ett beslut om personlig assistans utan ett beslut om hemtjänst. Det beslutet äger kommunen och de har i sin tur anlitat oss av olika anledningar som jag inte kan gå in på för att utföra detta i form av personlig assistans. Vi har sagt upp uppdraget och lämnat tillbaka ärendet till kommunen av många olika anledningar som jag inte heller kan kommentera på grund av sekretess", skriver verksamhetschefen.

Inte heller Eskilstuna kommun, som nu fått ta över ärendet, har fått någon förklaring till varför samarbetet avslutats.

– Det är egentligen bara en fråga som assistansbolaget kan svara på. Det händer emellanåt att assistansbolaget avsäger sig uppdraget om de till exempel inte kommer överens med brukaren, har svårt att rekrytera personal eller andra orsaker. Däremot står vi alltid i bakgrunden och väljer inte bort någon, säger Johan Lindström, förvaltningschef för vård- och omsorgsförvaltningen.

Ställs det inga frågor om varför ett samarbete avslutas? 

– Rent generellt krävs det ingen diskussion, nej. Det är ett avtal mellan den enskilde brukaren och utföraren och inget som vi är inblandade i. Det händer att den enskilde brukaren också byter utförare och inte heller då ställer vi några frågor när det gäller assistans, säger Johan Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!