Den första maj 2012 tillträdde Martin Roos tjänsten som vd för Destination Eskilstuna som är ett kommunalt bolag med uppgift att "lyfta fram Eskilstuna som en attraktiv ort för boende, studier, besök, arbete och investeringar". Hans plan då var att stanna ett par år, men det blev till slut tio.
– I och med att vi utvecklades från ett delvis privatägt bolag till ett helägt kommunalt bolag uppstod ett gäng nya roliga utmaningar som jag inte kunde tacka nej till. Dessutom hade vi tillsammans med Eskilstuna kommun precis lanserat platsvarumärket ”Eskilstuna gör Evolution” som jag ville vara med om att förvalta, utveckla och förfina, säger Martin Roos i ett pressmeddelande.
Men nu är resan för Martin Roos som vd slut. På egen begäran har han valt att avsluta sin anställning vilket sker den första oktober. Då inleder han sin nya tjänst som senior platsstrateg på 50 procent hos konsultföretaget Placebrander.
– Den övriga tiden ska jag ägna åt olika projekt samt att utforska kopplingen mellan ljud och varumärken, säger Roos.
Mats Bengtsson är styrelseordförande för Destination Eskilstuna och han lyfter fram flera styrkor hos Martin Roos.
– Martin har gjort en gedigen och ovärderlig insats som vd. Han har haft ett driv och utvecklingsvilja som vi i styrelsen uppskattat. Dessutom har Martin haft en god ordning och reda på verksamheten.
Styrelsen har inlett arbetet med att ta fram en kravprofil inför rekryteringen av en ny vd.