Klockan är strax innan klockan 10 på onsdagsförmiddagen på Retuna återvinningscentral och rampen upp till containrarna ska sopas innan det är dags att slå upp portarna. Men i stället för att sopa med anläggningens dieseldrivna hjullastare gör deras senaste tillskott entré – en helt eldriven hjullastare.
– När man får en ny maskin är det alltid något nytt, men den här var väldigt lätt att lära sig, säger renhållningsarbetaren Amanda Sihvonen, 25.
Hon är en van chaufför och har tidigare kört ESEM:s lastbilar. För tre år sedan började hon arbeta som renhållningsarbetare på Kvitten i Strängnäs och sedan ett år tillbaka arbetar hon på här på Retuna. Amanda Sihvonen berättar att hon har hittat sitt drömjobb.
– Jag sopar exempelvis rampen, tömmer panten, tömmer elkablar, flyttar pallar och står i miljöboden – ja allt möjligt.
Många av arbetsuppgifterna utförs med hjälp av hjullastare och hon är positiv till den nya elektriska maskinen.
– Den låter inte och har inga avgaser – den är hur bra som helst. Den är smidig och får plats i trånga utrymmen, säger Amanda Sihvonen.
Men det finns ett problem – den är lite för liten och klarar inte av alla arbetsuppgifter så som att och trycka undan material i containrarna och byta dem. Därför kan den nya maskinen endast användas som komplement till den ordinarie hjullastaren.
– Hade den varit lite större så att den klarar av alla våra uppgifter skulle den varit perfekt.
Det nya tillskottet är endast på tillfälligt besök. Det är ett samarbete mellan Volvo CE och Eskilstuna energi och miljö som pågår i totalt fyra veckor. De första två veckorna har hjullastaren varit på Lilla Nyby. Nu ska den testas i arbetet på Retuna den resterande tiden. Syftet är att verksamheten ska få fler verktyg till att arbeta mer hållbart.
Michael Stec från Volvo CE är på plats för att introducera den nya maskinen för personalen. Han menar att det främst handlar om att ändra tänkesätt.
– Eftersom den har en begränsad räckvidd måste man lära sig att arbetaeffektivt och använda hur man använder så lite energi som möjligt, säger han.
Pontus Hulldin som är arbetsledare på Retuna menar att det är ett tankesätt de kommer ta med sig även när de använder övriga maskiner.
Även om både personal och arbetsledare ser positivt på den nya hjullastaren finns det inte någon plan på att införskaffa en sådan efter projektets slut.
– Inte i nuläget, däremot kan det bli intressant i framtiden om det kommer större modeller som kan utföra allt arbete här på Retuna, säger Pontus Hulldin.
Amanda Sihvonen tror att det kommer bli allt vanligare med eldrivna hjullastare.
– Jag tror att det kommer bli fler i framtiden. Elbilarna är redan ute på marknaden och ellastbilarna håller på att komma ut nu.
Men hur lång tid det kan ta innan större och mer kraftfulla modeller av den eldrivna maskinen kan inte Michael Stec svara på i nuläget.
– Vi jobbar för att alla våra produkter ska bli mer hållbara. Men det är vårt att säga hur lång tid det kommer ta. Man måste även komma ihåg att det som är det bästa alternativet här kanske inte är det i exempelvis Asien där det kanske är solceller som fungerar bäst. Men är en sak säker – utvecklingen kommer gå framåt, säger han.