Rusta har nu kört sin första tur till sitt varuhus i Eskilstuna med en ny eldriven lastbil.
– Jag kommer från centrallagret i Norrköping, så jag var uppe väldigt tidigt i morse, eller i natt, säger Rasmus Andersson, chaufför och delägare till Ljunga transport som kör åt Alltransport.
Han förklarar att hans företag äger ellastbilen men att de kunnat köpa in den för att Alltransport skrivit avtal med Rusta om kontinuerliga turer långt framöver.
– Det här är en av de första ellastbilarna av den här modellen. Den är 24 meter lång och har dispens för 64 ton, i vanligt fall är det 44 ton som gäller för sådana här lastbilar, konstaterar Rasmus Andersson.
Han säger att ellastbilen har en räckvidd på mellan 20 och 30 mil, beroende på bland annat väderförhållande.
– Häromdagen när jag körde en provrunda blev det dåligt väder och trafikproblem. Jag gjorde vad jag kunde för att minska elförbrukningen men tyvärr stannade lastbilen tre kilometer från lagret. Tyvärr är det brist på laddstationer för sådana här fordon så det fick bli en bärgare de sista kilometerna.
Vid 6-tiden hade han på fredagen lastat av hela släpet vid Rustas butik i Eskilstuna och skulle nu vidare till Västerås, för att lämna varorna i främre delen av lastbilen. Och ladda den.
– När vi köpte ellastbilen kollade jag upp var någonstans det fanns laddstationer, jag kollade väldigt noga och tyvärr finns det inte en enda laddstation i Eskilstuna jag kan använda. Så jag får ladda den i Västerås när jag lämnat av varorna. Jag har cirka 30 procent kvar av batteriet nu så det är ingen fara att ta sig dit.
Han berättar att det tar mellan en och en och en halv timme för ellastbilen att bli fulladdad, med rätt sorts laddare.
– Jag har räknat ut att jag behöver ladda lastbilen två gånger om dagen för att klara av alla transporter, säger han innan han hoppar in i lastbilen för att fortsätta med dagens leveranser.
Satsningen på ellastbilen är ett steg mot Rustas långsiktiga vision att bli branschens mest hållbara aktör.
– Rusta har länge arbetat strategiskt för att uppnå en mer hållbar logistikkedja, och arbetet för att sänka klimatpåverkan pågår kontinuerligt i alla delar av verksamheten. 2045 har Rusta tagit sikte mot att vara klimatneutrala i hela värdekedjan, säger Marcin Karluk, transportchef på Rusta.
Investeringen i den eldrivna lastbilen möjliggör nu utsläppsfria transporter mellan centrallagret i Norrköping och varuhus i Mälardalen och Stockholm.
– Lastbilen invigdes den 21 november och det här är första turen till Eskilstuna, berättar Marcin Karluk, och tillägger:
– Rustas varuhus i Eskilstuna tar emot leveranser fyra gånger i veckan.
Han förklarar att julen är en särskilt intensiv period på Rusta.
– Det är högt tyck i distributionsledet för att säkra att alla julartiklar finnas tillgängliga i rätt tid för våra kunder.
Rusta skriver i ett pressmeddelande att deras nya eldrivna lastbil är en av Sveriges första i sitt slag och att de är stolta över att minska sin klimatpåverkan med ny teknik i världsklass.
År 2015 invigdes Rustas centrallager i Norrköping och dess strategiska placering bidrar till att minska antalet transporter mellan lager och varuhus.
Den nya eldrivna lastbilen, av modell Volvo FH 6×2 Electric, kommer vid full drift göra en förväntad koldioxidbesparing på cirka 116 000 kilo per år.