Centrala Eskilstuna har ett helt rutnät av gator att ta sig fram på. Samtidigt har vi en å som flyter genom stan, samt järnvägsräls som skär av framkomligheten på flera ställen. Dessutom är flera gator enkelriktade, har förbjuden genomfart – eller är helt enkelt uppgrävda och avspärrade.
Ord som kaotiskt, infarkt och katastrof används inte sällan för att beskriva trafiksituationen.
Men nöden är uppfinningarnas moder, menar många trafikanter. För att slippa ta en omväg runt halva stan väljer en del att tänja lite på lagligheten och ta en genväg där man egentligen inte får.
Det har inte gått polisen förbi.
Peter Henriksson är gruppchef för trafikpolisen i Sörmland. Han har med hjälp av sina kolleger tagit fram en topplista över de vanligaste gatorna där många kör trots att det inte är tillåtet.
I topp: Odlarvägen bakom akuten.
– Det är en riktig smitväg, där kör folk så mycket det går, konstaterar Peter Henriksson.
För den som kommer söderifrån på Sveavägen, från exempelvis Viptorp, och ska vidare ut på Strängnäsvägen mot exempelvis Ekängen, innebär genvägen bakom akuten en förkortad resväg med runt en halv kilometer, men kanske framför allt att man slipper vänta vid tre trafikljus.
Odlarvägen är inte tänkt som genomfartsgata. Här får bara utryckningsfordon köra. Men det hindrar inte många.
– Speciellt taxi kör där. Alla vet att de inte får och att de bryter mot lagen – de kan inte ha missat fem skyltar som de kört förbi, säger Johnny Niskanen, byggprojektledare på Region Sörmland.
För fyra år sedan sattes en bom upp här för att fysiskt stoppa den obehöriga trafiken. Det hjälpte inte. Den kördes sönder direkt. Sattes upp igen – och kördes sönder igen. En reservbom sattes upp, men den mötte samma öde.
– Den kapades varje gång och till slut var det ingen idé att sätta upp den något mer, säger Niskanen.
Sedan en tid tillbaka är bommen borta, men förbudet består.
– Om ett år flyttar akuten till andra änden av sjukhuset, då kanske man kan diskutera att öppna gatan för trafik. Jag förstår att folk vill åka där, säger Johnny Niskanen.
Men det här är inte enda stället där många kör olovandes. Trafikpolisen Peter Henriksson har fler punkter på listan. En av dem är gatan mittemot Plaza hotel.
– Nygatans förlängning över Drottninggatan, där har jag skrivit en del böter.
Här är motorfordonstrafik förbjuden, med undantag för transporter till fastigheter i kvarteret. Det struntar många i och använder gatan som genomfart.
– Och så Drottninggatan förstås!
Peter Henriksson menar sträckan mellan Nygatan och Kungsgatan, alltså mellan Plaza hotel och Cityhuset. Även här är motorfordonstrafik förbjuden och även här kör många ändå.
Det sista stället han har på sin topplista är en uppstickare. Orsaken är bygget på Tullgatan.
– Det som smugit upp nu är att folk smiter förbi på en cykelbana och en parkering vid Hamngatan/Tullgatan, säger Peter Henriksson.
Det handlar om gatan Stallgången, som går längs gamla Trafikverkets parkering och Rothoffsparken. Här är det delvis cykelbana, och alltså inte tillåtet att köra.
En annan gata som är populär för genomfartstrafik, trots att det är förbjudet, är Rademachergatan. Mellan gamla tingsrätten och biblioteket får endast linjebussar, taxi, rörelsehindrade med tillstånd samt transporter till fastigheterna åka, sedan snart två år tillbaka. Det hindrar inte många privatbilister. Polisen har flera gånger stått och stoppat mängder med bilar här.
Bilister som stoppas på dessa gator reagerar ungefär likadant, säger Peter Henriksson.
– De säger "oj, jag trodde..." eller "jag skulle bara...".
Men de flesta som väljer att använda "smitvägarna" kommer undan med det. Polisen prioriterar inte den här typen av brott.
– Vi står inte så ofta och kontrollerar dessa platser, men när vi ser något skriver vi böter. Jag vill inte bagatellisera det, men det är inget jätteproblem, säger Peter Henriksson.
Allmänheten tycks heller inte mena att fulkörningen är något bekymmer.
– Det kommer inte in många synpunkter på att någon påverkas, men det betyder inte att det inte finns problem, exempelvis för boende. Om man upplever problem kan man höra av sig till oss eller kommunen.