Problemet vid kyrkogården – bussen kör in i kyrkmuren

Den gröna färgen på stenarna avslöjar att de varit i närkontakt med Sörmlandstrafikens fordon. Vid Barva kyrka har chaufförerna svårt att vända bussen – och kör ofta in i kyrkmuren. "Hela muren har flyttat sig", säger kyrkoherde Jenny Ludvigson som nu engagerat sig i ärendet.

I Barva kör Sörmlandstrafikens bussar ofta in i kyrkomuren när de ska vända.

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2024-10-19 06:02

Nyheten i korthet

  • Bussar från Sörmlandstrafiken har problem med att vända vid Barva kyrka och kör ofta in i kyrkmuren.
  • Kyrkoherde Jenny Ludvigson har engagerat sig i frågan och har varit i kontakt med Transdev, företaget som kör bussarna, men ingen lösning har ännu hittats.
  • Sörmlandstrafiken och Transdev arbetar på en lösning, men det är oklart om det kan innebära att busshållplatsen flyttas eller att mindre fordon används.

Problemet är inte nytt. Redan 2017 publicerade Eskilstuna-Kuriren en artikel om att en busschaufför backat in i kyrkomuren i Barva så att stenar lossnade på insidan och ramlade ner på gravarna.

Fortfarande används ytan utanför kyrkan som vändplats för bussarna – och fortfarande kör bussarna in i muren.

– Hela muren har flyttat sig här, säger kyrkoherde Jenny Ludvigson och pekar.

– Och kopparplåten på grindstolpen har fått en ny skada. Jag har samlat in lyktor och annat från bussarna som legat här, säger hon och plockar upp ytterligare något från marken som har Sörmlandstrafikens gröna färg.

undefined
Kyrkoherde Jenny Ludvigson visar en av de skador som kyrkans mur och grind har fått.

 

undefined
Jenny Ludvigson, kyrkoherde i Kafjärdens församling, har engagerat sig i problemet att bussen ofta kör in i kyrkomuren i Barva.

För att ta sig runt på vändplanen måste busschauffören ta ut svängen så mycket det går. Det innebär inte sällan att bakänden på bussen skrapar emot muren, med gröna märken på stenarna som följd. Det händer att chauffören ändå inte lyckas få runt bussen och börjar backa – ibland in i muren.

För knappt två år sedan blev Jenny Ludvigson ny kyrkoherde i Kafjärdens församling, där Barva ingår. Nu har hon engagerat sig i frågan. 

– Det är viktigt att ha en bra busshållplats där man kan stiga av och på säkert, säger hon.

undefined
Bussen måste passera väldigt nära kyrkomuren för att ta sig runt på vändplatsen. Ibland kommer den lite för nära...

Hon har varit i kontakt med Transdev, som kör Sörmlandstrafikens bussar, och gjort flera felanmälningar. 

– Transdev säger att det inte går att vända här och jag har förståelse för att det inte fungerar att backa. Jag föreslog att de kunde köra med mindre bussar men det gick tydligen inte. De vill i stället vända redan ute på stora vägen, säger Jenny Ludvigson och syftar på väg 900, "gamla E20", som passerar 600 meter från kyrkan.

undefined
Vid Barva kyrka vänder buss 208 på många av sina turer, vilket syns i asfalten.

Det är inte ett alternativ, menar hon.

– Ska barn och även vuxna gå till bussen längs en mörk 70-väg och sedan över stora vägen till busshållplatsen, säger hon och pekar på den oupplysta vägen som saknar vägren.

Jenny Ludvigson ser problemet som en principfråga. 

– Att de inte vill köra in i Barva är en del av centraliseringen och att avveckla landsbygden. Så vill vi inte ha det! Jag tror på landsbygden – människor måste få bo och leva här.

undefined
Delar från bussen har flera gånger hittats runt muren.

Nyligen gjorde hon ett upprop i en lokal Facebookgrupp, där hon efterlyste förslag på lösningar.

– Då blev det liv i luckan! Några föreslog att bussen kan vända längre in i Barva och några har tagit kontakt med politiker. 

En granne erbjöd sig också att gräva ut slänten så att bussen kan få mer plats att vända. Men kyrkan kan inte besluta om sådana åtgärder eftersom det inte är deras mark.

undefined
Sörmlandstrafiken jobbar nu på en lösning, tillsammans med kommunen och operatören Transdev.

Tomas Blomkvist är affärsutvecklare på Transdev. Han bekräftar problemen som chaufförerna har vid Barva kyrka.

– Vi har varit på muren där några gånger. Vändradien räcker inte till. Vi kan inte köra där, det förstör våra bussar, säger han.

Oskar Jonsson är enhetschef för trafik- och kvalitetsutveckling på Sörmlandstrafiken. Han känner också till problemet och menar att de jobbar på en lösning.

– Vi vet att det har varit problem och skett en del incidenter under ett antal år. Tillsammans med Transdev och kommunen ska vi nu försöka ta fram en lösning som vi kommer att presentera inom kort, säger han.

Kan det bli aktuellt att ta bort busshållplatsen och låta bussen vända någon annanstans?

– Vi tittar på flera alternativ. Vi tittar också på vilka fordon vi kan köra där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!